آیا یوگا برای درمان آرتروز موثر است؟ این می‌تواند سوال بسیاری از کسانی باشد که با آرتروز دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر مفاصل شما سفت و دردناک هستند، یوگا می‌تواند راه‌حلی باشد تا راحت‌تر حرکت کنید. ابتدا این نکته را بدانید، سفتی یا درد مفاصل می‌تواند نشانه‌ای از آرتروز باشد که یک بیماری مزمن و پیشرونده محسوب می‌شود و با افزایش سن، بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اگر می‌خواهید درباره تاثیر یوگا بر آرتروز بیشتر بدانید، در ادامه با نیلوفر آبی همراه شود.

 

آرتروز چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

مهم است که بدانیم آرتروز چیست و چگونه اتفاق می‌افتد. اصطلاح «آرتریت» برای توصیف بیش از 100 بیماری و وضعیت مختلف مفاصل و سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود که شایع ترین نوع آن آرتروز است. استئوآرتریت باعث تجزیه غضروف، ماده بالشتکی بین استخوان‌ها، می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، استخوان‌ها به یکدیگر ساییده شده و باعث درد خواهد شد. این بیماری از زمان های بسیار دور وجود داشته و حتی در اسکلت‌های ماقبل تاریخ نیز یافت شده است!

درد و سفتی استئوآرتریت باعث می‌شود احساس کنید، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید حرکت به اطراف است! با این وجود، حرکت برای انعطاف‌پذیر نگه داشتن مفاصل و همچنین کاهش درد بسیار حائز اهمیت است. سال‌هاست که ورزش کلید حفظ و بهبود عملکرد مفاصل در نظر گرفته می‌شود و به تقویت ماهیچه‌های اطراف مفاصل کمک می‌کند. به این ترتیب، مفاصل آسیب‌دیده محافظت می‌شوند و بیش از حد تحت فشار قرار نمی‌گیرند. با این حال، اگر به آرتروز مبتلا هستید، برنامه‌های ورزشی شما باید سبک باشد تا مفاصل دردناک دچار پارگی یا آسیب بیشتر نشوند. مهم نیست چند سال دارید، بهترین سن برای شروع یوگا هر سنی می‌تواند باشد.

 

تاثیر یوگا بر آرتروز چیست؟

از مزایای یوگا می‌توان به بهبود قدرت، افزایش انعطاف‌پذیری، مدیریت استرس و تعادل اشاره کرد. به علاوه،با شرکت در کلاس های یوگا حس بهتری نسبت به بدن خود خواهید داشت و سلامت عمومی‌تان را بهبود می‌بخشید. در سال‌های اخیر، تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به آرتروز که یوگا انجام می‌دهند، احساس بهتری دارند. در واقع، بسیاری از پزشکان دریافته‌اند که انجام انواع یوگا می‌تواند مکمل مفیدی برای آرتروز باشد.

 

فواید شرکت در کلاس های یوگا

از مهمترین فواید شرکت در کلاس های یوگا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- یادگیری تکنیک های تنفس: یادگیری نحوه تنفس و کنترل آن می‌تواند بر احساس شما تاثیر بگذارد. تمرین «نفس‌های آرامش‌بخش» هنگامی که با تشدید دردناک آرتروز مواجه هستید، به‌ویژه زمانی که حرکت ممکن است دشوار باشد، به شما کمک می‌کند. تکنیک های تنفس آرام در یوگا نیز استرس را آرام می‌کند.

- حرکات یوگا برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تعادل: حرکات یوگا به قوی و انعطاف‌پذیر نگه داشتن عضلات اطراف مفاصل کمک می‌کند. همچنین تراز بندی صحیح بدن را یاد می‌گیرید که به کاهش درد مفاصل ناشی از ناهماهنگی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر حرکتی را می‌توان تغییر داد تا فشار یا درد به مناطقی از بدن که درد دارد، به حداقل برسد.

- آرامش و مدیتیشن: استفاده از تکنیک های آرام‌سازی یا مدیتیشن به طور منظم به کاهش استرس کمک می‌کند. این مسئله نیز تاثیر یوگا بر آرتروز است، چراکه می‌تواند با ایجاد آگاهی، با تمایل طبیعی بدن نسبت به سفت شدن عضلات در هنگام احساس درد یا استرس مقابله کند.

به یاد داشته باشید که همیشه باید به بدن خود گوش دهید و به اندازه کافی آب بنوشید که به هیدراته شدن آن کمک کند. در صورت ابتلا به آرتروز، حرکت و تنفس درست برای حفظ انعطاف‌پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی مهم است. مدیریت درد از طریق انجام تمرینات یوگا امکانپذیر خواهد بود.

 

بهترین نوع یوگا برای درد آتروز

در حالی که همه کلاس ‌های یوگا حالت‌های فیزیکی را با تنفس و مدیتیشن ترکیب می‌کنند، ژست‌ها، توالی و سرعت می‌توانند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشند. برای انتخاب نوع یوگ باید به علائم آرتروز و هدف اصلی خود فکر کنید. آیا برای حفظ وضعیت بدن و ایجاد هم‌ترازی به کمک نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید به یک کلاس با سرعت آهسته که بر آرامش و تنش‌زدایی تاکید دارد، بروید؟ یا کلاسی با سرعت و قدرت بیشتر می‌خواهید که عضله‌سازی کند؟ در ادامه با برخی از انواع یوگا که در درمان آتروز موثر هستند، آشنا شوید.

- هاتا یوگا: هاتا یوگا یک کلاس یوگا برای افراد مبتدی است که با یک مربی باتجربه می‌تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد. هاتا از سبک های پرطرفدار یوگا محسوب می‌شود.

- آینگار یوگا: این نوع یوگا اغلب به افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، توصیه می‌شود. آینگر یوگا برای تحرک محدود در یک یا چند مفصل مفید است، چراکه از وسایل کمکی مانند طناب و آجر یوگا می‌توان در حرکات چالش‌برانگیز در آن استفاده کرد.

- یوگا آینگار: یکی از انواع یوگا است که خطر آسیب‌دیدگی را به حداقل می‌رساند و حتی سالمندان هم می‌توانند آن را تمرین کنند. این نوع یوگا بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته و چندین مطالعه نشان می‌دهد که می‌تواند علائم آرتروز را کاهش دهد.

- یوگا داغ: گرما می‌تواند بافت‌های نرم را شل کرده و مفاصل را انعطاف‌پذیرتر کند. وقتی چنین اتفاق می‌افتد، می‌توانید مفاصل سفت و مبتلا به آرتروز را راحت‌تر خم کنید. کلاس‌های یوگا داغ در اتاق هایی با دمای حداقل 40 درجه سانتی‌گراد برگزار می‌شود.

- یین یوگا: کشش و تنفس، تمرکز اصلی یین یوگا به شمار می‌رود. حرکات کششی می‌تواند به مدت طولانی‌تر - اغلب 45 ثانیه تا 2 دقیقه برای مبتدیان- نگه داشته شوند. نگه داشتن این حرکات می‌تواند باعث کشش بافت‌های نرم بدون ایجاد فشار زیاد بر مفاصل آرتروز شوند. اگر هدف شما کاهش درد مزمن آرتروز با کاهش استرس، تنش عضلانی و اضطراب باشد، یین یوگا گزینه خوبی است.

وینیاسا یوگا: این نوع یوگا توالی آساناهاست که با بر تنفس تمرکز دارد. یوگا وینیاسا اغلب با نوع دیگری از یوگا به نام یوگا آشتانگا مقایسه می‌شود. وینیاسا یوگا و آشتانگا یوگا را می‌توان ورزشی‌ترین انواع یوگا در نظر گرفت و در واقع پایه کلاس های «یوگای قدرتی» هستند.

 

تاثیر یوگا بر آرتروز را دست کم نگیرید!

یوگا در کنار تمام مزایایی که بر سلامت جسم و روح ما دارد و حتی می‌تواند کاهش وزن با یوگا را تجربه کنید، فواید دیگری نیز بر کاهش درد دارد. اگر از ناراحتی آرتروز رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در یک مرکز معتبر کلاس های یوگا را همراه با مربی‌های باتجربه شروع کنید. کلاس های یوگا نیلوفر آبی می‌تواند گزینه ایده‌آلی در این میان باشد.