از بین انواع مختلف یوگا که در سراسر جهان انجام می‌شود، دو نوع هاتا (Hatha) و وینیاسا (Vinyasa) از محبوب‌ترین آنها به شمار می‌روند. این دو سبک یوگا ژست‌های یکسان بسیاری را شامل می‌شوند، اما هر کدام تمرکز و سرعت مشخصی دارند. اینکه کدام یک برای شما مناسب است به تجربه یوگا، سطح تناسب اندام و اهداف شما برای یادگیری و تمرین این نوع فعالیت بدنی بستگی دارد. با نیلوفر آبی همراه شوید تا نگاه دقیق‌تری به هر دو سبک یوگا داشته باشیم. به این ترتیب می‌توانید به سوال هاتا یا وینیاسا؟ کدام یک برای شما مناسب است؟ به راحتی پاسخ دهید.

 

سبک هاتا در یوگا چیست؟

 

هاتا یوگا یکی از سبک های یوگا به شمار می‌رود که در آن بدن خود را به آرامی و به حالت‌های مختلف حرکت می‌دهید تا قدرت و انعطاف‌پذیری خود را به چالش بکشید، در حالی که همزمان روی آرامش و تمرکز خود کار می‌کنید.

تمرکز هاتا یوگا روی تنفس و کنترل وضعیت بدنی است. ایجاد قدرت مرکزی، که در انجام خوب حرکات یوگا یک عامل مهم به شمار می‌رود، یکی دیگر از جنبه‌های این نوع یوگا محسوب می‌شود. هاتا صدها ژست دارد که معروف‌ترین آنها شامل سگ سر پایین (Downward-Facing Dog) و حرکت ايستاده خم شدن (Standing Forward Bend) می‌شود.

فواید هاتا یوگا چیست؟

برخی از مهمترین فواید هاتا یوگا عبارتند از:

- کاهش استرس

- کاهش علائم افسردگی

- ایجاد انعطاف‌پذیری در عضلات و مفاصل

- کاهش کمر درد و گردن درد

- بهبود کیفیت خواب

 

سبک وینیاسا در یوگا چیست؟

 

وینیاسا یوگا یکی از سبک های یوگا محسوب می‌شود. در واقع یک فلو برای جلسه یوگا وینیاسا وجود دارد، اما ژست‌های خاص و سرعت آن از یک مربی به مربی دیگر متفاوت است. یک جلسه سریع وینیاسا یوگا می‌تواند از نظر فیزیکی چالش‌برانگیز باشد. وینیاسا یوگا یکی از رایج ترین کلاس های یوگا به شمار می‌رود که در آن آساناها پیوسته و بدون استراحت انجام می‌شوند.

فواید وینیاسا یوگا چیست؟

- افزایش قدرت عضلانی و بهبود تناسب اندام

- ایجاد تعادل در بدن

- تاثیر مثبت روی قلب و عروق

- کاهش میزان استرس و اضطراب در افراد

 

بزرگترین تفاوت هاتا یا وینیاسا چیست؟

 

این دو سبک یوگا همانطور که گفتیم در بسیاری از حرکات مشابه یکدیگر هستند اما تفاوت اصلی آنها در سرعت است. سبک وینیاسا با سرعت بالاتری انجام می‌شود، بنابراین به کنترل تنفس بیشتری نسبت به هاتا یوگا نیاز دارد. از آنجایی که هاتا یوگا آهسته‌تر انجام شده و ژست‌ها برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شوند، این نوع یوگا باعث ایجاد کشش بیشتری در بدن خواهد شد.

 

هاتا یا وینیاسا؛ کدام یک برای شما مناسبتر خواهد بود؟

 

مانند هر ورزش دیگری، اینکه کدامیک از انوع یوگا برای شما مناسب است و باید آن را انتخاب کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هاتا یوگا می‌تواند در موارد زیر گزینه‌ بهتری باشد، اگر:

- تازه کلاس های یوگا را شروع کرده‌اید.

- سطح آمادگی جسمانی پایین‌تری دارید.

- می‌خواهید روی قدرت یا وضعیت بدنی خود بیشتر تمرکز کنید.

- قصد دارید میزان استرس خود را به حداقل برسانید.

- همچنین انجام حرکات یوگا را با سرعت کمتر و آرامتر ترجیح می‌دهید.

وینیاسا یوگا می‌تواند در موارد زیر گزینه‌ بهتری باشد، اگر:

- با حرکات یوگا و نحوه انجام آنها از پیش آشنا هستند.

- سطح آمادگی جسمانی خوبی دارید.

- می‌خواهید در طول کلاس های یوگا یک تمرین کاردیو و قدرتی داشته باشید.

- همچنین دوست دارید در طول جلسه یوگا خود را به چالش بکشید.

 

سخن آخر

همانطور که اشاره شد هاتا و وینیاسا یوگا ژست‌های مشابهی دارند، اما هرکدام به روش‌های خاص خود بر تنفس کنترل‌شده و آگاهانه در راستای کمک به ایجاد آرامش و بهبود تناسب اندام عمل می‌کنند. مهمترین تفاوت بین این دو سبک یوگا سرعت تغییر شما از یک حالت به حالت بعدی است.

وقتی که تصمیم گرفتید کدام روش یوگا برای شما گزینه‌ بهتری است، آن را حتما در یک مرکز معتبر و با مربی باتجربه انجام دهید. همچنین هر گاه احساس کردید که یک سبک یوگا با اهداف تناسب اندام یا سلامتی شما سازگار نیست، می‌توانید سبک دیگری را امتحان کنید.