آیا می‌دانستید سبکی از یوگا وجود دارد که فقط شامل استراحت روی تشک، پتو یا حتی تخت شما می‌شود؟! یوگا نیدرا یا خواب یوگا (Yoga nidra) یک تکنیک مراقبه بسیار قوی و یکی از ساده ترین تمرینات یوگا برای انجام دادن است. در این مدیتیشن سیستماتیک فرد در حالی که به راحتی در شاوآسانا (Savasana) – حالت مرده – دراز کشیده است، استرس و تنش را از خود دور می‌کند. بهترین بخش در مورد این سبک یوگا این است که در یک جلسه 45 دقیقه‌ای احساس می‌کنید که در یک چرت سه ساعته بوده‌اید! اگر می‌خواهید در این باره که یوگا نیدرا چیست و چه فوایدی برای بدن دارد، بیشتر بدانید، در ادامه همراه نیلوفر آبی باشید.

 

یوگا نیدرا چیست؟

به لحاظ لغوی، این سبک از دو واژه یوگا + نیدرا تشکیل شده است. یوگا مهار کردن و تمرکز آگاهی و نیدرا نیز خواب فراگیر شده معنا می‌شود. در واقع بدن شما در چنین وضعیتی نه به طور کامل خواب است و نه بیدار! برای رسیدن به چنین نقطه‌ای فرد باید روی تک تک اعضای بدن خود تمرکز داشته باشد. نکته جالب توجه درباره این سبک یوگا این است که هر فردی با هر سنی و جنسیتی می‌تواند آن را با تمرینات مکرر انجام دهد.

در این حالت یوگا باید ذهن را رها کرده و اجازه تصویرسازی برای این رهایی و ریلکس کردن را به خود بدهید. موسیقی آرامش بخشی در فضا پخش می‌شود و مربی یوگا آموزش یوگا نیدرا را در اختیارتان قرار خواهد داد.

 

 

آنچه در یوگا نیدرا به کمک مربی تجربه می کنیم:

1- به عمیق ترین خواسته قلبی خود وصل شوید: روی یک هدف مهم یا چیزی که به سلامتی شما مربوط می‌شود، تمرکز کنید. رسیدن به این هدف را تجسم کرده و لذت حاصل از رسیدن به آن را احساس کنید.

2-  یک انگیزه ایجاد کنید: به این بیندیشید که چرا تمرین می‌کنید؟ هر دلیلی که باشد آن را انگیزه اصلی تمرین یوگا نیدرا نگه دارید.

3- منبع درونی خود را پیدا کنید: این شامل ایجاد کردن یک فضای امن در بدن است تا بتوانید در حین تمرین احساس امنیت و آرامش داشته باشید.

4- بدن خود را بررسی کنید: در طول بررسی بدن، از شما خواسته می‌شود که روی قسمت‌ها یا احساسات خاصی در سرتاسر بدن تمرکز داشته باشید. هدف از این کار کمک به کاهش تنش است و کسب آرامش است.

5- حواس‌تان به تنفس خود باشد: به نحوه ورود و خروج هوا از بدن خود و همچنین به نحوه وارد شدن آن به بینی و نحوه بالا و پایین رفتن شکم توجه کنید. این می تواند به کاهش سرعت و تنفس یکنواخت کمک کند.

6- از احساسات خود استقبال کنید: اگر روز سختی داشتید، آن را در آغوش بگیرید. لازم نیست چیزهای سخت را نادیده بگیرید، اما با تشخیص آنها، می‌توانید به هر احساسی که دارید فکر کنید تا اوضاع متعادل شود.

7- شاهد افکار خود باشید: درست مانند مرحله ششم، افکار خود را بدون قضاوت یا تلاش برای جلوگیری از آنها در لحظه دریابید. اگر افکار منفی در مورد خودتان دارید، برای کاهش تنش به جنبه مثبت آن فکر کنید.

8- لذت را تجربه کنید: اگر شروع به احساس خوشبختی کردید، آن را در آغوش بگیرید و بگذارید شما را احاطه کند.

9- خودتان را مشاهده کنید: از شخصیت خود و احساسی که دارید، آگاه باشید. این به شما کمک می‌کند تا هوشیارتر و با احساسات خود هماهنگ‌تر شوید.

10- روی تمرین خود فکر کنید: وقتی تمرین را تمام کردید، به این فکر کنید که در طول جلسه چه احساسی داشتید و چگونه از آن استفاده کردید. سپس، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آرامش یا شادی را چه روزهای خوب و چه بد به زندگی روزمره بیاورید.

 

 

فواید یوگا نیدرا چیست؟

یوگا فواید زیادی دارد که امروزه بسیاری از آنها به اثبات رسیده است. از فواید یوگا برای کاهش وزن گرفته تا کمک به انواع دردها و از همه مهمتر کاهش استرس و آرامش بیشتر که نمی‌توان هیچ کدام از آنها را انکار کرد. از فواید انجام یوگا نیدرا برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بهبود الگوهای فکری و کاهش استرس

- افزایش عملکرد شناختی، تمرکز و حافظه

- افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

- بهبود آگاهی ذهن

- کاهش علائم اضطراب و افسردگی

- کاهش درد مزمن و اختلال استرسی پس از سانحه (PTSD)

- کاهش فشار خون

- تقویت سیستم ایمنی بدن

- کاهش سطح کلسترول

- ایجاد آرامش در سیستم عصبی

- کم کردن نیاز به داروهای مسکن

 

کلاس های یوگا در مجموعه نیلوفر آبی

فواید یوگا بسیار زیاد و اثبات شده هستند، به همین دلیل است که این روزها علاقمندان به این ورزش مفید در سرتاسر جهان رو به گسترش است. یوگا ورزش مختص خانم ها نیست و آقایان نیز باید یوگا انجام دهند! اگر به دنبال کلاس یوگا با مربیان باتجربه و کارآزموده هستید، می‌توانید سبک های مختلف یوگا را در مجموعه نیلوفر آبی برای سطوح مبتدی تا پیشرفته امتحان کنید.