بسیاری از آساناهای یوگا بیشتر روی ایجاد انعطاف‌پذیری بدن، بهبود تمرکز و ایجاد توان عضلانی تمرکز دارند. یوگا همیشه منجر به کاهش وزن نمی شود، زیرا این حرکات ساده هستند. هنگامی که بدن شما به این حرکات عادت کرد، شروع به تمرین آساناهای یوگا برای کاهش وزن خواهید کرد. در ادامه با نیلوفر آبی همراه باشید تا 9 حرکت یوگا برای کاهش وزن و لاغری را معرفی کنیم.

 

1. حرکت پلانک - چاتورانگا دانداسانا

 

چاتورانگا دانداسانا (Chaturanga Dandasana) بهترین راه برای تقویت عضلات شماست و یکی از 9 حرکت یوگا برای کاهش وزن و لاغری به شمار می‌رود. به همین سادگی که به نظر می‌رسد، مزایای این حرکت بسیار زیاد است. تنها زمانی که در این حالت قرار می‌گیرید، شدت آن را روی عضلات شکم خود احساس می‌کنید.

 

2. وضعیت جنگجو - ویرابادراسانا

 

تقویت ران‌ها و شانه‌ها و همچنین بهبود تمرکز با حرکت جنگجو 2 (Warrior Pose II) قابل دسترس‌تر شده است. هر چه بیشتر آن ژست را نگه دارید، نتایج بهتری به دست می آورید. تنها با انجام چند دقیقه ویرابادراسانا (Virabhadrasana)، عضلات چهار سر ران سفت‌تری خواهید داشت.

حرکت جنگجوی 3 (Warrior III) برای بهبود تعادل و تقویت پشت، پاها و بازوها طراحی شده است. همچنین اگر در حین نگه داشتن این وضعیت عضلات شکم خود را منقبض کنید، به تقویت شکم و ایجاد شکمی صاف کمک خواهید کرد.

 

3. حالت مثلث - تریکوناسانا

 

تریکوناسانا (Trikonasana) به بهبود هضم و همچنین کاهش چربی انباشته شده در شکم و کمر کمک می‌کند. این حرکت همچنین، باعث تحریک و بهبود گردش خون در کل بدن می‌شود. حرکت پهلوی این آسانا به شما کمک می‌کند تا چربی بیشتری در قسمت کمر بسوزانید و عضلات بیشتری در ران و همسترینگ بسازید.

اگرچه این حرکت یوگا، عضلات شما را مانند دیگر حرکات نمی‌لرزاند، اما مزایایی آساناهای دیگر را به همراه دارد. همچنین از دیگر فواید این حرکت می‌توان به بهبود تعادل و تمرکز اشاره کرد.

 

4. حرکت سگ سر پایین آدو موکا ساواناسانا

 

آدو موکا ساواناسانا (Adho Mukha Svanasana) از دیگر حرکات یوگا برای کاهش وزن و لاغری است که تمام بدن شما را با کمی توجه بیشتر به عضلات خاص تقویت می‌کند.

این آسانا به تقویت بازوها، ران ها، همسترینگ و پشت شما کمک می‌کند. همچنین نگه داشتن این حالت و تمرکز بر تنفس، عضلات شما را درگیر کرده و آنها را تقویت می کند. با انجام این حرکت می‌توانید تمرکز و گردش خون خود را بهبود ببخشید.

 

5. حالت ایستادن روی شانه - ساروانگ آسانا

 

ساروانگ آسانا (Sarvangasana) یک آسانا معکوس در یوگا است که فواید متعددی، از افزایش قدرت گرفته تا بهبود هضم دارد. اما به دلیل افزایش متابولیسم و ​​متعادل کردن سطح تیروئید شناخته می‌شود. این حرکت یوگا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سارونگاسانا بالاتنه، عضلات شکم و پاها را تقویت می‌کند، سیستم تنفسی و خواب را بهبود می‌بخشد.

 

6. حالت پل - ستوباندا ساروانگ آسانا

 

ستوباندا ساروانگ آسانا (Sethu Bandha Sarvangasana) یکی دیگر از آساناها با فواید متعدد است که برای تقویت عضلات باسن، تیروئید و همچنین کاهش وزن عالی است. این حرکت یوگا، افزایش قدرت عضلانی، هضم غذا، تنظیم هورمون ها و سطح تیروئید را بهبود می‌دهد. همچنین ماهیچه‌های کمر شما را تقویت می‌کند و کمردرد را کاهش می‌دهد.

 

7. حالت صندلی - پریورتا اوتکاتاسانا

 

پریورتا اوتکاتاسانا (Parivrtta Utkatasana) نیز نسخه اسکات یوگا نامیده می‌شود. اما باید بدانید که کمی شدیدتر است و عضلات شکم را تقویت کرده و همچنین روی عضلات چهار سر و باسن را کار می‌کند. این نوع آسانا همچنین عملکرد سیستم لنفاوی و دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و یکی از بهترین آساناهای یوگا برای کاهش وزن و لاغری است.

 

8. حالت کمان - دهانور آسانا

 

آیا به دنبال بهترین راه برای از بین بردن چربی شکم هستید؟ دهانور آسانا (Dhanurasana) به ماساژ اندام‌های شکم کمک کرده، هضم را بهبود می‌بخشد و ران‌ها، سینه و پشت را تقویت می‌کند. این نوع آسانا، تمام بدن شما را کش می‌دهد، عضلات شما را تقویت کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

 

9. سلام بر خورشید - سوریا ناماسکارا

 

سوریا ناماسکارا یا سلام بر خورشید (Surya Namaskara) از انواع آساناهای یوگاست و حرکتی بیشتر از فقط گرم کردن ماهیچه‌ها و جریان یافتن خون است! این حرکت یوگا ماهیچه‌های اصلی را کشیده و تقویت می‌کند، چربی‌های دور کمر را از بین می‌برد، بازوها را تقویت کرده و سیستم گوارشی را تحریک و در نهایت متابولیسم را متعادل می‌سازد.

 

حرکات پاور یوگا برای کاهش وزن و لاغری

 

همیشه این بحث وجود دارد که آیا یوگا برای کاهش وزن مناسب است یا خیر؟ یوگا بدن شما را تقویت کرده و به کاهش چربی اضافی کمک می کند. اما داستان برای پاور یوگا (Power Yoga) متفاوت است. پاور یوگا یک فرم قوی از یوگا است که ذهن و بدن شما را جوان می‌کند. همچنین بیشتر شبیه یک تمرین قلبی عروقی که به کاهش وزن و حفظ سلامتی بدن و زندگی بدون استرس منجر می‌شود. در عین حال، فوایدی مانند بالا بردن استقامت، انعطاف‌پذیری و تمرکز ذهنی را نیز به همراه دارد.

پاور یوگا یک شکل مدرن از یوگا است که ریشه در یوگا آشتانگا دارد. آساناها گرمای درونی ایجاد کرده و استقامت شما را افزایش می‌دهند و همچنین شما را قوی، انعطاف‌پذیر و عاری از استرس خواهند کرد. پاور یوگا تمرینی برای تقویت قدرت در تمام بدن است.

 

برای کاهش وزن و لاغری، یوگا را امتحان کنید!

یوگا برای کاهش وزن موضوعی قابل بحث است. بسیاری از مردم بر این باورند که یوگا به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود. البته باورهای غلط درباره یوگا وجود دارد. اما به هر حال، یوگا، زمانی که با تغذیه سالم ترکیب شود، مفید است، چراکه به کاهش وزن و حفظ سلامت ذهن و بدن کمک می‌کند. یوگا آگاهی ذهن و نحوه ارتباط شما با بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین شروع به خوردن غذاهای سالم کرده و از غذاهایی که تجمع چربی را افزایش می‌دهند، خودداری کنید. کاهش وزن دو جنبه مهم یعنی تغذیه سالم و ورزش دارد که حرکات یوگا برای کاهش وزن نیز به این جنبه‌ها نیازمند است. در پایان می‌توانید از کلاس های یوگا در نیلوفر آبی با مربیان مجرب ثبت نام کنید و از مزایای مختلف انواع یوگا نهایت استفاده را ببرید.