ماساژ توسط خود فرد:

با این که ماساژ در یک مرکز ماساژ با توسط ماسور ها لذت بخش است ولی معمولا در زندگی پر مشغله وقتی برای آن پیدا نمی شود. به جای درد کشیدن می توانید خودتان را ماساژ دهید.

تکنیک های ماساژ خود:

این تکنیک ها شامل روش هایی است که بتوانید خودتان را ماساژ دهید تا تنش عضلانی از بین برود. خیلی از تکنیک های ماساژ توسط انگشتان، دست، آرنج، تنیس و رول فوم انجام می شود.

چرا ماساژ خود؟

خیلی از افراد به خصوص افرادی که دچار بیماری درد های مزمنی هستند ممکن است نیاز به ماساژ روزانه داشته باشند. این افراد با ورزش های روزانه و ماساژ روزانه دردشان کم می شود.

فواید ماساژ خود:

  • کاهش درد
  • کاهش تورم عضلات
  • کاهش استرس و افسردگی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش هوشیاری
  • جوانسازی بدن و روح
  • خواب بهتر کودکان

مزایاییی که باید به خاطر ان خودتان را ماساژ دهید:

  • زمان زیادی نمی برد.
  • هزینه ای ندارد.
  • می توانید روی ناحیه هایی تمرکز کنید.
  • نتایج، سریع مشاهده می شوند.
  •  

چند نکته مهم درباره ماساژ خود:

  • چند ثانیه ماساژ برای وضعیت های خفیف و چند دقیقه برای وضعیت های شدید کافی است .
  • ناحیه را حداقل روزی دو بار ماساژ دهید.
  • ماهیچه های اطراف را ماساژ دهید تا نقطه ی درد را پیدا کنید.
  • فشار های محکم ولی قابل تحمل ایجاد کنید.
  • اگر بعد از ماساژ درد داشتید ماساژ را آهسته انجام دهید.
  • ناحیه بعد ماساژ را کش دهید.

ماساژ سر:

می توانید برای کاهش سردرد خودتان را ماساژ دهید. انگشتتان را روی گونه ها کنار گوش هایتان بگذارید . با سر انگشتان خود به حالت دایره وار شقیقه هایتان را ماساژ دهید. تا وسط پیشانی ماساژ را ادامه دهید.

ماساژ سر توسط خودتان

ماساژ گردن:

پشت مانیتور نشستن باعث گرفتگی عضلات گردن می شود. با این ماساژ درد را کم می کنید. 2-3 انگشت خود را پشت گردن خود ماساژ دهید تا به شانه هایتان برسید. فشاری روی ناحیه ایجاد کنید. وقتی گرفتگی عضلات برطرف شد فشار را رها کنید. شانه هایتان را سه بار به عقب بدهید و این کار را سه بار تکرار کنید.

گردنتان را ماساژ دهید

ماساژ شانه:

دست راستتان را روی شانه چپ بگذارید و انگشتان را روی ماهیچه حرکت دهید. و این کار را با شانه راست تکرار کنید.

شانه تان را ماساژ دهید

ماساژ پایین کمر:

درد پایین کمر شایع می باشد و بعد از انجام فعالیت این درد بیشتر می شود. توپ تنیس را بین دیوار و کمر قرار دهید. بدنتان را بالا و پایین وچپ و راست حرکت دهید. اگر دردتان زیاد بود فشار را محکم کنید.

پایین کرتان را ماساژ دهید

ماساژ پا:

به کنار بخوابید و فوم را زیر پهلوی خود قرار دهید. و به آرامی بدنتان را بالا و پایین حرکت دهید. این کار را روی هر دو جهت انجام دهید.

ماساژ پا توسط خود فرد

ماساژ کف پا:

دویدن و پیاده روی فشار زیادی را روی پا وارد می کند بعد از یک روز سخت می توانید پاهایتان را ماساژ دهید. روی یک صندلی راحت بنشینید و توپ تنیس را روی زیر پای خود قرار دهید. پاهایتان را عقب و جلو حرکت دهید و آن را فشار دهید. اگر در نقطه ای درد حس کردید با فشار و حرکات دایره وار تنش را کم کنید.

ماساژ پا توسط خود فرد

ماساژ دست:

انگشتان خود را روی مچ بگذارید طوری که نبض خود را  می گیرید و فشار های ملایم ایجاد کنید. با حالت دایره وار کف دست را ماساژ دهید از کوچکترین انگشت تا انگشت شست را ماساژ دهید.

تنش عضلانی باعث درد زیادی در فرد می شود اما با ماساژ می توانید درد را کم کنید بهتر است ماساژ را مداوم و روزانه انجام دهید.

ماساژ دست توسط خود فرد