کشور تایلند در قلب جنوب شرق آسیا، در شمال خلیج تایلند و شرق دریای آندامان واقع شده است. بانکوک، پوکت، پاتایا، چیانگ مای و ساموئی مراکز اصلی گردشگری و توریسم تایلند هستند.
بطور کلی تایلند دارای یک آب و هوای گرمسیری و مرطوب است.مردم تایلند تقریبا همیشه و در هر موقعیتی لبخند بر لب دارند، به همین دلیل تایلند را به اسم سرزمین لبخند نیز می شناسند. مردم تایلند بسیار میهمان نواز، صبور و اهل مدارا بوده و از رفتارهای تند و توهین آمیز دوری می کنند. جشنواره های شاد و متعدد  نیز یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی و گردشگری این کشور می باشد. که در ادامه به معرفی تعدادی از این جشنواره ها خواهیم پرداخت، با نیلوفر آبی همراه باشید.

 

جشن ماه کامل

 

 

این مراسم در شب ماه كامل دوازدهمین ماه قمری برگزار می شود. در طی این مراسم قایقهایی كه از گندم درست شده اند و برروی آنها شمع، عود و گل قرار داده شده است برروی رودخانه ها شناور می شوند. این مراسم در سراسر كشور و به طور خاص در شهر سوخوتای Sukhothai پایتخت سابق تایلند برگزار می شود.
یکی از زیباترین و محبوب ترین جشن های تایلند لوی کراتونگ است. این جشن هر سال در روز ماه کامل از دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار می شود که در تقویم میلادی معمولا روزی از ماه نوامبر است. لوی به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است.در شامگاه این روز بسیاری از مردم به کانال یا رودخانه نزدیک محل سکونت خود می روند تا کلک های خود را که شمع و عود روی آن را روشن کرده اند، برای ادای احترام و تشکر از الهه آبها، در رود رها کرده و تمام کینه ها، خشم و پلیدی ها ار از خود دور کنند. مردم هم چنین ناخن و موی خود را کوتاه کرده و آن را همراه با کلک خود رها می کنند تا ناپاکی ها را از وجود خود پاک کنند، آنها بر این باورند که این کار برای آنها خوش شانسی می آورد و گناه و بدی را دور می کند.

 

 

کلک ها از پوست و برگ درخت موز ساخته شده و با یک گل، یک شمع و ۳ عدد عود و سکه تزیین می شود. پیش از رها کردن آن در آب، آنها را روشن می کنند . تایلندی ها معمولا هنگام رها کردن کلک خود در آب آرزویی می کنند و بسیاری باور دارند که اگر شمع آنها تا زمانی که از نظر خارج نشده، روشن بماند، آرزوی آنها برآورده خواهد شد.
در چیانگ مای روز قبل از لوی کراتونگ، این روز را جشن می گیرند و فانوس های خود که به شکل بالون هستند را در شامگاه این روز رها می کنند تا بد اقبالی از آنها دور شود و نور فانوس راه درست را  در زندگی به آنها نشان دهد. 

 

جشن چاک پرا ( Chak Phra, Thot Phapa)

 

 

از اعیاد بودایی است که طی آن مجسمه های بودا در ارابه های تزیین شده حمل می شوند و طی آن البسهای زعفرانی رنگ به راهبان بودایی اهدا می شود. 

همچنین کمک‌های مادی مردم به معابد اهدا می شود.این مراسم در شهر سوراتانی Surat Thani  برگزار می شود.

 

 

جشن اهدای گل ( Tak Bat Dot Mai)

 

 

این  جشن شروع روزه ی بودایی است.مردم در این روز به راهبان گل می دهند(نوع گل مشخصی وجود ندارد.).عقیده ی آن ها این است که این کار خوش یمنی را برایشان به ارمغان می آورد.

 

 

جشنواره روح

 

 

در این جشنواره كه بر اساس یكی از داستانهای معروف بودایی برگزار می شود، مردان جوان لباسهایی به شكل ارواح بر تن می كنند و مجسمه بودا را همراهی می كنند.راهبان بودایی نیز داستان كامل شدن فكری بودا و رسیدن به نیراوانا یا انسان كامل را شرح می دهند.