اسانس گل سرخ نوعی روغن خالص است که معمولاً در رایحه درمانی استفاده می شود. که از گیاه Rosa damascena گرفته شده است ، حاوی ترکیبات معطر گل است. از آنجا که تصور می شود این ترکیبات دارای خاصیت درمانی هستند ، از روغن خالص گل رز برای تعدادی از اهداف مرتبط با سلامتی استفاده می شود. با نیلوفر آبی همراه باشید.

بررسی اجمالی طبق گفته متخصصان آروماتراپی ، استنشاق مولکولهای اسانس و یا جذب روغنهای اساسی از طریق پوست ، پیام ها را به سیستم لیمبیک منتقل می کند - منطقه ای از مغز که مسئولیت کنترل احساسات و تأثیر بر سیستم عصبی را دارد. اعتقاد بر این است که این پیام ها بر روی عوامل بیولوژیکی مانند ضربان قلب ، سطح استرس ، فشار خون ، تنفس و عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.

موارد استفاده هنگامی که به طور مستقیم روی پوست استفاده می شود :

 محصولات مراقبت از پوست که حاوی اسانس گل رز هستند ، به منظور آبرسانی پوست خشک ، پاک کردن آکنه ، کاهش علائم پیری ، به حداقل رساندن ظاهر زخم ها و کمک به شرایطی مانند اگزما استفاده می شوند. اسانس گل سرخ به طور معمول به عنوان داروی آروماتراپی برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  •  اضطراب
  •  سردردهای افسردگی
  •  علائم یائسگی
  •  گرفتگی و درد قاعدگی
  •  میگرن

 علاوه بر این ، گفته می شود اسانس گل سرخ باعث تقویت میل جنسی ، کاهش استرس ، تحریک گردش خون ، تقویت حافظه و احساس ،می شود.

مزایای سلامتی که تاکنون به اثبات رسیده  ، تحقیقات علمی در مورد مزایای اسانس گل رز نسبتاً محدود است. در اینجا به برخی از یافته های کلیدی حاصل از تحقیقات علمی در مورد فواید سلامتی روغن اسانس گل رز می پردازیم:

1.استرس

طبق این مطالعه ، در سال 2009 که در مجله محصولات طبیعی تولید شده است ، اسانس گل سرخ ممکن است به کاهش استرس کمک کند. برای این مطالعه ، 40 داوطلب سالم اسانس گلاب یا دارونما را از طریق پوست خود جذب کردند. نتایج نشان داد که افرادی که اسانس گلابی دریافت کرده اند ، بیشتر از احساس آرامش و آرامش و همچنین کاهش بیشتر در میزان تنفس و فشار خون در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده اند ، تجربه کرده اند.

2.خواب

یک مطالعه اجمالی که در سال 2014 انجام شده است، نشان می دهد که اسانس گل سرخ ممکن است کیفیت خواب را در افرادی که در بخش مراقبت های جراحی بستری هستند افزای ش دهد. در یک آزمایش که شامل 60 نفر بود ، افرادی که سه روز بعد از آن مراقبت های معمول به علاوه آروماتراپی روغن گل سرخ دریافت کرده بودند ، در مقایسه با افرادی که مراقبت معمول داشتند ، از کیفیت خواب بهتری برخوردار بودند.

3.نگرانی

چندین مطالعه مقدماتی نشان می دهد كه روغن اسانس گل سرخ ممکن است در کاهش اضطراب کمک کند. به عنوان مثال ، مطالعه ای که در سال 2016 در مجله Nephro-Urology منتشر شد ، استفاده از آروماتراپی با گلاب را برای اضطراب در بیماران همودیالیز بررسی کرد و نشان داد که گلاب به میزان قابل توجهی اضطراب را کاهش می دهد.

4. علائم یائسگی

اسانس گل سرخ ممکن است برای زنان در یائسگی فایده ای داشته باشد ، نشان می دهد که مطالعه 2008 در مجله پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شده است. برای این تحقیق ، محققان 25 زن یائسگی را به ماساژ هفتگی با چندین روغن خالص  از جمله اسطوخودوس و یاس اختصاص دادند. روغنها علاوه بر اسانس هویج گلاب و گلاب. پس از هشت هفته ، اعضای مطالعه که ماساژ دریافت کرده اند ، در مقایسه با 27 شرکت کننده در مطالعه که ماساژ نداشتند ، پیشرفت چشمگیری در علائم یائسگی (مانند گرگرفتگی) نشان دادند. اما نویسندگان این مطالعه نتوانستند اثرات مثبت آن را به آروماتراپی ، ماساژ یا ترکیب دو روش درمانی نسبت دهند.

5. درد وگرفتگی قاعدگی

هنگامی که با روغن اسطوخودوس ، دارچین و روغن میخک در یک پایه با روغن بادام ترکیب شود ، روغن اسانس گلاب مورد استفاده برای ماساژ شکم ممکن است در کاهش شدت گرفتگی قاعدگی مؤثر باشد. در مطالعه‌ای که در سال 2013 در پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شد ، دانشمندان دریافتند که زنانی که هفت روز قبل از قاعدگی روزانه یک بار ماساژ شکمی داشتند با استفاده از مخلوط روغن درد کمتری (هم شدت و هم مدت) در مقایسه با زنانی داشتند که یک ماساژ با روغن بادام به تنهایی دریافت کرد. یک مطالعه دیگر ، که در سال 2015 در مجله زنان و زایمان و ژنتیک منتشر شد ، نشان داد زنانی که ماساژ خود را با استفاده از روغن گل سرخ آروماتراپی اعمال کرده اند ، نسبت به افرادی که ماساژ خود را با روغن بادام انجام داده اند یا تحت درمان قرار نگرفتند ، درد قاعدگی کمتری داشتند.

 

نکاتی در مورد استفاده از آن هنگامی که با روغن پایه (مانند جوجوبا ، بادام شیرین یا آووکادو) ترکیب شد ، روغن اسانس گل رز را می توان مستقیماً بر روی پوست بمالید و یا به مقدار بسیار کمی در حمام استفاده کرد. روغن خالص گل سرخ نیز می تواند پس از پاشیدن یک قطره یا دو عدد از روغن روی پارچه یا با استفاده از دیفیوزر یا بخار ساز به صورت آروماتراپی استنشاق شود.

 

عوارض جانبی احتمالی روغنهای خالص که بسیار غلیظ هستند:

در استفاده از آنها باید احتیاط کنید. روغن ضروری گل سرخ را نباید به صورت خالص استفاده کرد. روغنهای اساسی قبل از استفاده روی پوست باید در روغن پایه رقیق شوند و نباید روی چشم یا غشاهای مخاطی قرار گیرند  و بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند (روغن از طریق پوست جذب می شود و در صورت استفاده زیاد سمیت می تواند ایجاد شود). با هر روغن خالص خطر حساسیت به تماس وجود دارد. آزمایش پچ پوستی قبل از استفاده از هر نوع اسانس جدید توصیه می شود.

همچنین لازم به ذکر است که خود درمانی یک بیماری مزمن (مانند افسردگی) با روغن اسانس گل سرخ و جلوگیری از تأخیر یا تأخیر در مراقبت از استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

زنان و مادران باردار و شیرده قبل از استفاده از روغنهای ضروری باید با پزشکان خود مشورت کنند.