همانطور که می دانید صنعت اسپا در چند سال اخیر به طور روز افزونی رو به رشد می باشد.سالن های ، هتل های اسپا ، دهکده های اسپا و.....نظر بیشتر توریست ها و مسافرین را به خود جلب کرده و متقاضیان بسیاری دارد.با اینحال عده زیادی از مردم اطلاعات کافی درباره این صنعت ندارند و از نحوه عملکرد و معنای آن بی خبر می باشند. به همین دلیل مکان های زیادی از این بی اطلاعی سوء استفاده کرده و خدمات کاملا غیر استانداردی ارائه می دهند.

طبق تعریف اتحادیه بین المللی اسپا، اسپا به مجموعه وسیعی از خدمات سلامتی گفته می شود که شامل سلامت و بازسازی جسم(ماساژ) ، خدمات زیبایی صورت و سلامت و بازسازی ذهن است که هر کدام از آنها خود دارای زیر شاخه های متعدد می باشند. آنچه مهم است دانستن استانداردهای لازم برای انتخاب یک مرکز مطمئن اسپامی باشد. این روزها بعضی سالن ها یا مراکز بدنسازی و استخرها را می بینید که از لغت اسپا برای خدمات خود استفاده می کنند در حالیکه تنها در گوشه ای از مرکز یک تخت ماساژ گذاشته و از اسپاتراپیست یا ماساژور غیر حرفه ای استفاده می کنند. اتحادیه بین المللی اسپامی گوید مرکز استاندارد اسپا به مکان هایی گفته می شود که صرفا به بالا بردن سلامتی عمومی ( جسمی و ذهنی) اختصاص یافته و شامل خدمات گسترده حرفه ای در این زمینه باشد. این اتحادیه شرایط لازم برای این مراکز را داشتن دکور بندی تعریف شده برای اسپا ، موزیک مناسب ، رنگ پردازی صحیح ، ماساژورها و اسپاتراپیست های کاملا حرفه ای و متخصص و .....می داند.

 

همه چیز درباره اسپا

 

انواع خدمات اسپا به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

 

  • اسپای روزانه
  • اسپای مدت دار

 

خدمات مربوط به اسپای روزانه و اسپای مدت دار

در حالت اول متقاضی به صورت ساعتی و برای رفع نیاز موقت خود از خدمات مرکز استفاده می کند . بسیاری از مراکز اسپا و ماساژ به این منظور مشغول به کار می باشند و برای مشتریانی که دارای مشغله فراوان هستند ،خدمات لازم را ارائه می دهند. مورد دوم به نوعی از اسپا اطلاق می شود که در مراکزی دارای محل های اقامت شبانه روزی ارائه شده و متقاضی می بایست حداقل دو شب در این مرکز اقامت کند و زیر نظر اسپاتراپیست ها قرار بگیرد.

به طور مثال ، بسیاری از هتل ها با عنوان resort spa مشغول به کار می باشند و مسافرین در طول اقامت خود بنا به نیاز هایشان از انواع خدمات ماساژ ، آب درمانی، خدمات زیبایی صورت ، حمام های بخار، یوگا ، مدیتیشن ، خدمات لاغری و ...... ( که همگی زیر مجموعه های اسپا می باشند) و نیز رژیم غذایی مناسب استفاده می کنند.

علاوه بر هتل ها مراکز و مجموعه های دیگری نیز برای اسپای مدت دار وجود دارد که دارای سوئیت ها و اتاق هایی با استانداردهای اسپا می باشند و هدف متقاضی از انتخاب آنها صرفا استفاده از خدمات طولانی مدت اسپا است. این مراکز عموما دارای رستوران ، کتابخانه ، سالن موسیقی، زمین ورزش و فروشگاه نیز می باشند.

 

خدمات مربوط به اسپای روزانه و اسپای مدت دار      خدمات مربوط به اسپای روزانه و اسپای مدت دار

 

غیر از موارد فوق، میتوان از شرکت ها و کمپانی هایی نام برد که محصولات لازم برای انواع اسپا را تولید می کنند که برخی از آنها مثل کرم های زیبایی و روغن های گیاهی قابل استفاده در منزل نیز می باشند.

فراموش نکنید که قبل از انتخاب یک مرکز مناسب اسپا ،به تمام استانداردهای آن توجه کنید.