ماساژ شیاتسو از ژاپن نشات گرفته است و از تکنیک‌های ورز دادن، فشار آوردن به نقاط خاصی از بدن، ضربه زدن و کشش استفاده می‌کند. این نوع ماساژ بدون روغن و با استفاده از لباس‌های سبک و راحت انجام می‌شود. شیاتسو به معنای فشار انگشت است و سبک‌های مختلفی از آن وجود دارد که همه آنها ریشه در یکی از سه سیستمی دارند که در اوایل دهه 1900 در ژاپن برای احیای درمان‌های پزشکی سنتی ژاپن ایجاد شد. شیاتسو در آن زمان از ادغام درمان‌های سنتی ژاپنی با دانش پزشکی مدرن غربی توسعه یافت. با نیلوفر آبی همراه شوید تا درباره اینکه ماساژ شیاتسو چیست و چه فوایدی برای بدن دارد، بیشتر بدانید. 

 

فواید شیاتسو چیست؟

 

شیاتسو فواید متعددی دارد که از میان مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شیاتسو یک درمان غیرتهاجمی است که می‌تواند به کاهش استرس و به سلامت کلی بدن کمک کند.

- طرفداران این نوع ماساژ معتقدند که هم اثرات پیشگیرانه و هم اثرات درمانی دارد.

- از شیاتسو می‌توان در درمان برخی از انواع بیماری های داخلی، اسکلتی- عضلانی و احساسی استفاده کرد.

- همچنین تصور می‌شود که این نوع ماساژ سفتی عضلات را کاهش می‌دهد، پوست را تحریک می‌کند، به هضم غذا کمک کرده و بر سیستم عصبی نیز تاثیر می‌گذارد.

- شیاتسو برای درمان برخی از انواع بیماری های مزمن مانند سردرد، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS، اختلالات گوارشی، خستگی، بی‌خوابی، فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی – عضلانی)، استرس، اضطراب و دردهای اسکلتی عضلانی از جمله کمردرد، گردن و درد مفاصل استفاده می‌شود.

- این نوع ماساژ با توجه به هدف آن می‌تواند نیروبخش یا آرام بخش باشد.

 

اصول شیاتسو چیست؟

ماساژ درمانی شیاتسو با استفاده از انگشتان، شست و کف دست برای اعمال فشار به نواحی مختلف سطح بدن برای کمک به درمان بیماری‌ها و اصلاح عدم تعادل در بدن انجام می‌شود. فشار اعمال شده به نقاط بدن باعث افزایش جریان انرژی و اصلاح ناهماهنگی ها در سراسر بدن بیمار می‌شود. شیاتسو علاوه بر اینکه تجربه‌ای عمیقا آرامش‌بخش است، به کاهش استرس، درمان درد و بیماری کمک می‌کند و به سلامت و تندرستی کلی بیمار کمک می‌کند.

شیاتسو فعالیت خودکار سیستم عصبی را تنظیم می‌کند و سیستم های گردش خون، لنفاوی و هورمونی را تحریک می‌کند. این نوع ماساژ به وضعیت نامناسب، مشکلات مفصلی، رگ به رگ شدن، آرتریت، سیاتیک، گردن و کمر درد حاد و مزمن، سینوزیت و برونشیت با شیاتسو کمک خواهد کرد.

درمانگر شیاتسو برای تشخیص الگوهای ناهماهنگی در بدن، حتی قبل از ظاهر شدن علائم فیزیکی، آموزش دیده است. تغییرات ساده و در عین حال ظریف نشانه‌ای از عدم تعادل است که به تنهایی می‌تواند به نقطه‌ای پیشرفت کند که علائم ظاهر شوند. با ارزیابی مناسب و جلسات منظم شیاتسو می‌توان تعادل را بازیابی کرد. درمانگر شیاتسو همچنین ممکن است توصیه‌هایی درباره سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره به افراد ارائه دهد.

لمس، اساس روش شیاتسو است، همه انسان‌ها نیاز دارند به نوعی لمس شوند و شیاتسو این فرصت را به شما می‌دهد که به روشی فوق‌العاده و دوست‌داشتنی و ایمن این نیاز را بر طرف کنید. شیاتسو با روش های خاص ماساژ، باعث جرقه زدن یک فرایند خود درمانی در همه افراد می‌شود. شیاتسو درمانی فیزیکی است که هدف از انجام آن درمان مشکلات جسمانی از طریق تماس و به همین نحو کمک به فراگیری خود درمانی است‌. فلسفه و رویکرد درمانی این روش، همانند طب سوزنی استفاده از کانال‌های انرژی و نقاط فشار است با این تفاوت که در شیاتسو از سوزن استفاده نمی‌شود.
شیاتسو واژه‌ای ژاپنی به معنای《فشار انگشت》است. کاربرد فشار، یک قاعده اساسی در شیاتسو است. تکنیک‌های مختلف کششی و تمرین‌های اصلاحی‌ ممکن است به منظور ایجاد تعادل‌ فیزیکی و انرژی در بدن، به عنوان بخشی از درمان باشند. یادگیری قواعد پایه شیاتسو آسان است. شیاتسو لذت‌بخش بوده و حس خوبی را به وجود می‌آورد. در این روش درمانی، شما مسئولیت سلامت و مراقبت از خود را شخصا بر عهده می‌گیرید  که این امر بسیار حائز اهمیت است، زیرا این روش به شما این قدرت را می‌دهد تا هر زمانی که نیاز دارید تغییراتی را ایجاد کنید. در شیاتسو ما رویکردی کل گرا داریم و برای درک علت عدم تعادل و استرس، به صورت کلی به ذهن، روح و بدن نگاه می‌کنیم.

 

در جلسه شیاتسو چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در ابتدای جلسه، درمانگر برای تعیین الگوهای عدم تعادلی که می‌تواند وجود داشته باشد، فرد را ارزیابی می‌کند. ارزیابی وضعیت «چی» (Qi) - یکی از مفاهیم بنیادی طب چینی / ژاپنی - مهم است تا موثرترین جلسه درمانی به افراد پیشنهاد شود. سپس درمانگر شیاتسو برنامه‌ای را طراحی می‌کند که با توجه به نیازهای فردی بیشترین فایده درمانی را به او می‌دهد.

در ماساژ شیاتسو گردن و شانه‌ها از انواع تکنیک‌ها مانند فشار، ورز دادن، ضربه و کشش برای دسترسی به Qi حیاتی بدن استفاده می‌شود. در مواردی که انرژی فرد کم باشد، درمانگر از تکنیک‌های خاصی برای تقویت و زنده کردن وضعیت «چی» استفاده می‌کند. هنگامی که مشتری بیش از حد استرس دارد، تکنیک‌هایی برای پراکنده کردن انرژی «اضافی» به کار گرفته می‌شود. به این ترتیب وضعیت «چی» تنظیم می‌شود. ماساژ شیاتسو در راستای کاهش استرس، بازگرداندن تعادل و ارتقای سلامتی کار می‌کند.

جلسات منظم شیاتسو یک راه عالی برای حفظ سلامتی و ارتقای آرامش و انرژی در بدن است. این برنامه برای هر فرد متفاوت خواهد بود و یک جلسه شیاتسو در ماه می‌تواند برای برخی از افراد مفید باشد. اما برخی دیگر که یک شغل پر استرس یا سبک زندگی بیش فعال دارند، ورزش نمی‌کنند یا با عوامل دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند، به جلسات شیاتسو به طور منظم نیاز خواهند داشت.

 

آیا انجام ماساژ شیاتسو واقعا مفید است؟

ماساژ شیاتسو یک درمان ژاپنی محسوب می‌شود و تحقیقات مختلفی در این باره انجام و در مجلات ژاپنی منتشر شده است. در ایالات متحده، شیاتسو اغلب به عنوان زیرمجموعه ای از ماساژ درمانی یا طب سوزنی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، هزینه‌های تحقیقاتی اصلی برای کارهای درمانی روی ماساژ و سایر گزینه‌های انرژی درمانی متمرکز شده است. با این حال، مدارس و افراد شروع به سازماندهی مطالعات تحقیقاتی برای شیاتسو کرده‌اند. برخی تحقیقات در مورد اثربخشی شیاتسو درمانی در حال حاضر در اروپا نیز انجام شده است.

با وجود اینکه شواهد درباره فواید شیاتسو برای سلامتی بدن محدود بوده، اما عوارضی درباره استفاده از این نوع ماساژ گزارش نشده است. توجه داشته باشید که هر نوع ماساژ را در یک مرکز معتبر و با افراد متخصص و باتجربه انجام دهید تا هم از فواید آن بهره‌مند شوید و هم از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.