ماساژ مناسب درمان سردردهای میگرنی کدام است؟ دارو درمانی یک روش رایج برای پیشگیری و درمان سردردهای میگرنی است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ درمانی نیز می‌تواند برای برخی از افراد مفید باشد. این می‌تواند یک خبر خوب برای افرادی باشد که با عوارض جانبی داروهای میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، هنوز برای اینکه داروهای میگرن خود را کنار بگذارید، زود است، چراکه داده‌های زیادی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر، ماساژ بخشی از توصیه‌های درمان رسمی برای میگرن از سوی انجمن سردرد آمریکا (American Headache Society) نیست. اما مطالعات کوچک بسیاری، ماساژ را با تسکین درد میگرن مرتبط می‌دانند. همچنین، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ درمانی به کاهش محرک‌های رایج میگرن، مانند استرس و مشکلات خواب کمک می‌کند. با نیلوفر آبی همراه شوید تا درباره درمان سردردهای میگرنی با ماساژ و مطالعات انجام شده در این زمینه بیشتر بدانید.

 

ماساژ چگونه به سردردهای میگرنی کمک می‌کند؟

 

ماساژ درمانی برای تسکین درد میگرن ایده جدیدی نیست. انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA) دوره‌ای را به اعضای خود ارائه می‌دهد تا در مورد میگرن و اینکه چگونه ماساژ می‌تواند به آن کمک کند، بیشتر بیاموزند. برخی از پزشکان برجسته نیز ماساژ درمانی را برای کاهش درد میگرن توصیه می‌کنند. در ادامه نگاهی به مطالعات انجام شده درباره تاثیر ماساژ بر درمان سردردهای میگرنی می‌اندازیم.

ماساژ درمانی می‌تواند درد میگرن را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای که در ایالات متحده آمریکا روی افراد مبتلا به میگرن انجام گرفت، 26 شرکت‌کننده در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه ماساژ دریافت نکردند، در حالی که گروه دیگر دو بار در هفته به مدت 5 هفته ماساژ دریافت کردند. گروهی که ماساژ می‌گرفتند، علائم زیر را نشان دادند:

- درد میگرنی بسیار کمتر

- روزهای بدون سردرد بیشتر

- مشکلات خواب کمتر

- سطح بالاتر هورمون سروتونین  (هورمون شادی)

به این ترتیب، ماساژ درمانی می‌تواند تعداد دفعات میگرن را کاهش دهد و خواب را بهبود بخشد. همچنین در مطالعه دیگری که به مدت 13 هفته در نیوزیلند روی 50 نفر برگزار شد، دو گروه وجود داشتند. هر دو گروه پرسشنامه‌های منظمی را در مورد سلامت و عادات خود تکمیل کردند. یک گروه از این افراد به طور مرتب ماساژ دریافت کردند.

فواید ماساژ روی درمان سردردهای میگرنی در مقایسه در گروه دیگری که ماساژ دریافت نکرده بودند، واضح بود:

- تعداد دفعات کمتر دردهای میگرنی

- کاهش اضطراب، ضربان قلب و کورتیزول (هورمون استرس)

- مدیریت استرس و مهارت‌های مقابله بهتر

- بهبود کیفیت خواب تا حد قابل توجهی

در نتیجه، ماساژدرمانی می‌تواند برای پیشگیری از میگرن در برخی موارد مانند دارو موثر باشد.

 

بهترین ماساژ برای درمان میگرن کدام است؟

 

ماساژ درمانی می‌تواند تا حد زیادی آرامش‌بخش باشد. بهترین نوع ماساژ برای میگرن بسته به ترجیحات، محرک‌ها و در نهایت عملکرد آن روی شما بستگی دارد. در ادامه با برخی از بهترین ماساژها برای درمان میگرن بیشتر آشنا شوید:

- ماساژ سنتی و رایحه درمانی: ماساژ سنتی به تسکین اضطراب و افزایش آرامش کمک می‌کند. اگر رایحه‌ درمانی و استفاده از روغن های ضروری را به آن اضافه کنید، ممکن است احساس بهتری داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که اسانس اسطوخودوس می‌تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب و همچنین کاهش علائم میگرن کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید که روغن های ضروری، که طبیعی و بی خطر به نظر می‌رسند، می‌توانند در برخی موارد تاثیر منفی نیز داشته باشند. برخی از آنها می‌توانند سردرد یا علائم دیگر را در افرادی که به بوها حساس هستند ایجاد کنند.

- ماساژ تریگر پوینت (نقاط ماشه ای): این نوع ماساژ می‌تواند درد سر و گردن را تسکین دهد. تحقیقات در مورد اثرگذاری ماساژ نقاط ماشه ای روی میگرن محدود اما امیدوارکننده است. یک مطالعه نشان می‌دهد که این نوع ماساژ به همراه دارو به طور قابل توجهی برای تسکین میگرن موثرتر از دارو به تنهایی است.

- ماساژ رفلکسولوژی: در این نوع ماساژ، تراپیست به قسمت‌های مختلف دست یا پا مانند ماساژ نقطه ای فشار وارد می‌کند. به این ترتیب، با تحریک یک قسمت از بدن، التیام در بخش دیگری افزایش می‌یابد. حداقل، این نوع ماساژ می‌تواند احساس آرامش را تقویت کند که در نهایت به تسکین درد میگرن کمک خواهد شد. از فواید ماساژ رفلکسولوژی می‌توان به ایجاد آرامش بیشتر، بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و در نهایت کاهش درد اشاره کرد.

- ماساژ تایلندی: برخلاف یک ماساژ معمولی غربی که آرامش بخش است، ماساژ تایلندی تحرک زیادی دارد. فشرده‌سازی، کشش، کشیدن و تکان دادن عضله در این نوع ماساژ با یکدیگر ترکیب می‌شود. همچنین با کاهش درد میگرن همراه است. می‌توانید این نوع ماساژ را به عنوان بخشی از یک رویکرد کلی خودمراقبتی برای مدیریت میگرن در نظر بگیرید، اما اگر ناراحت‌کننده شد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

- ماساژ سنگ داغ:  ماساژ درمانی با سنگ های سرد و داغ از دیرباز برای تسکین درد و ناراحتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گرما باعث ایجاد آرامش می شود که یکی از مزایای کلیدی ماساژ سنگ داغ است. در ماساژ سنگ داغ تراپیست از سنگ‌های گرم استفاده می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ سنگ داغ می‌تواند خواب بهتری را برای مدت طولانی ایجاد کند.ماساژ سنگ سرد نیز با استفاده از سنگ‌های خنک و سبک وزنی که در امتداد صورت و گردن شما قرار می‌گیرند، انجام می‌شود. هنوز در مورد این روش خاص بررسی‌های علمی صورت نگرفته، اما سرما روی میگرن و سایر دردها نتایج خوبی داشته است.

 

بهترین زمان برای ماساژ برای میگرن

یک برنامه ماساژ منظم می‌تواند بهترین راهی برای کاهش درد میگرن باشد. به گفته  AMTA، اگر بتوانید شروع درد میگرن را زود تشخیص دهید، ممکن است بتوانید از یک حمله تمام‌عیار جلوگیری کنید. اگر سر شما ضربان دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند درد را متوقف کند.

هر تراپیستی که به خوبی آموزش دیده باشد، می‌تواند با انجام ماساژ، بدن و ذهن شما را آرام کند. بنابراین به یک مرکز ماساژ معتبر مراجعه کنید که دانش لازم برای درمان سردردهای میگرنی با ماساژ را داشته باشد.