حرکات یوگا بسیار بیشتر از لمس انگشتان پا یا انجام کشش است. نیازی نیست که به حتما بتوانید حرکت خاصی را انجام دهید، یوگا برای همه قابل دسترس است، حتی اگر دارای اضافه وزن باشید. اگر از طرفداران این ورزش مهیج هستید، با نیلوفر آبی همراه باشید، تا حقایقی که درباره یوگا نمی دانید را با شما در میان بگذاریم.

 

یوگا فقط حرکات کششی نیست

در حالی که یوگا انعطاف‌پذیری افراد را به ویژه در صورت انجام منظم آن افزایش می‌دهد، فواید دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

- انجام یوگا باعث افزایش قدرت بدنی می‌شود و برای سلامت استخوان و عضلات فوق‌العاده است.

- انجام حرکات یوگا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

- اگر یوگا انجام می‌دهید، انرژی و نشاط شما ارتقا خواهد یافت.

- انجام این ورزش قدیمی، سلامت قلب و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

- از دیگر فواید یوگا افزایش تمرکز و حتی قدرت تصمیم‌گیری در افراد است.

 

 

یوگا فقط ساختن اشکال زیبا با بدن نیست!

بسیاری از آنچه در رسانه‌های اجتماعی و مطبوعات می‌بینید، ژست‌های به ظاهر غیرممکن است که توسط علاقمندان به یوگا انجام می‌شوند. با این حال، وضعیت بدنی (یا آسانا) در واقع تنها بخش کوچکی از یوگا به شمار می‌رود.

مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و زندگی با معنا و مهربانی بخش کلیدی تمرین یوگا هستند. اغلب مردم به خاطر فواید جسمی و وضعیت بدن به سمت یوگا کشیده می‌شوند و سپس به تدریج عناصر دیگر به آرامی به زندگی روزمره آنها نفوذ می‌کند. به مرور زمان یوگا باعث می‌شود، احساس شادی، سلامتی و آرامش بیشتری در بدن و ذهن داشته باشید.

 

یوگا یک مد زودگذر نیست

یوگا مجموعه‌ای از تمرینات فیزیکی، ذهنی و معنوی است که از هند باستان سرچشمه گرفته است. قدمت یوگا به سال‌های طولانی بازمی‌گردد و حتی برخی معتقدند بیش از 10000 سال است. امروزه یوگا یک سبک زندگی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را پذیرفته‌اند. جادویی در این تمرینات وجود دارد که افراد را بارها و بارها جذب می‌کند و دوباره به سمت خود می‌کشد.

 

تنوع کلاس های یوگا بسیار زیاد است

تنوع کلاس های یوگا بالاست و این کلاس‌ها از مبتدی تا حرفه‌ای و قدرتی و حتی یوگای روی صندلی را شامل می‌شود. اگر به کلاسی رفته‌اید و فکر می‌کنید که برای شما مناسب نیست، حتما سبک دیگری را امتحان کنید. در مورد اساتید هم همینطور است. هر استاد یوگا سبک خاص خود را دارد و حتی یک کلاس یوگای قدرتی می‌تواند تجربه‌ای کاملا متفاوت باشد، بسته به اینکه چه کسی آن را آموزش می‌دهد. پیشنهاد ما این است که هم سبک و هم  استاد مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

 

 

یوگا یک چالش است

برخی فکر می‌کنند که یوگا به اندازه کافی چالش‌برانگیز نیست. در حالی که بعد از شصت دقیقه غرق عرق می‌شوید و درد را در عضلات خود  احساس خواهید کرد. کلاس یوگا می‌تواند شما را بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به چالش بکشد. حرکات یوگا به تنفس مرتبط می‌شوند، قدرتمند هستند و روی تعادل تمرکز دارند. کلاس وینیاسا (Vinyasa) یوگا می‌تواند قدرت و استقامت شما را به چالش بکشد، در حالی که یک کلاس یین (yin) می‌تواند توانایی شما را در ثابت ماندن و آرام کردن «مانکی مایند» به چالش بکشد. ذهن میمونی (Monkey Mind) اصطلاحی است که برای اشاره به درگیری بین نگرانی‌ها، ترس و تردیدهایی که با آنها سر و کار داریم، به کار گرفته می‌شود.

 

می توان یوگا را متناسب با بدن خود تغییر داد!

اگر آسیب دیده‌اید به این معنی نیست که یوگا مناسب شما نخواهد بود. توصیه می‌کنیم ابتدا برای تشخیص و ارائه توصیه‌های مناسب، توسط یک متخصص واجد شرایط بررسی شوید. با این حال، آسیب‌دیدگی، در بیشتر موارد، به این معنا نیست که نمی‌توانید به ورزش یا تمرین یوگا ادامه دهید. با ترکیب تمرینات توانبخشی خود با تمرینات اصلاح شده می‌توانید روند بهبودی را تسهیل و حتی سرعت بخشید.

 

نیازی نیست ساعت‌ها در روز تمرین کنید

در زندگی امروزی، تمرین یوگا برای یک ساعت یا بیشتر به طور منظم ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش فقط برای 10 تا 30 دقیقه فواید خود را دارد. اجازه ندهید محدودیت‌های زمانی شما را متوقف کند یا مانعی برای شما باشد.

 

یوگا برای همه قابل دسترس است

یوگا مناسب هر بدنی و برای همه قابل دسترسی است. یوگا مسیری کامل و جامع به سوی روشنگری یا رهایی محسوب می‌شود و انحصاری نیست. حرکات یوگا یا آساناها برای پاکسازی بدن و ایجاد قدرت بدنی و استقامت طراحی شده‌اند. اگر نمی‌توانید انگشتان پای خود را لمس کنید، اشکالی ندارد! با تمرین بیشتر به زودی امکانپذیر خواهد شد.

 

مدیتیشن و آگاهی ذهنی بخش مهم یوگاست

مدیتیشن همیشه بخش اصلی یوگا بوده است. در حال حاضر نیز به دلیل شواهد رو به گسترشی که تاثیر یوگا بر مسائل رایجی مانند اضطراب و درد مزمن را نشان می‌دهد، فواید  این ورزش در عرصه سلامت و رفاه عمومی بیشتر مشخص می‌شود.

ممکن است در ابتدا دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد، اما با گذشت زمان متوجه مزایای آن در تمام جنبه‌های زندگی خود خواهید شد. دلایل زیادی وجود دارد که برخی از موفق‌ترین افراد جهان یوگا را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند.

 

 

در یوگا جنسیت مطرح نیست

درست است که در کلاس های یوگا ، ممکن است زنان بسیار بیشتری را نسبت به مردان ببینید. در هند باستان، یوگا فقط توسط مردان انجام می‌شد، اما با ورود آن به دنیای غرب، زنان زیادی به این ورزش علاقمند شدند. یوگا به جنسیت خاصی تعلق دارد و همه می‌توانند از وارد کردن آن به زندگی خود بهره ببرند.