صنعت اسپا در جهان و به خصوص در آسیا ، به طور قابل توجهی در حال گسترش می باشد .استفاده از عناصرموجود در طبیعت و آب بخش مهمی از این صنعت را تشکیل می دهند و نقش بسزایی در رفع استرس و تنش های عصبی زندگی شهری ایفا می کنند.
آثار فرسایشی زندگی شهری در مجاورت دستگاه های الکترونیکی همچون تلویزیون، کامپیوتر و گوشی های موبایل روز به روز بیشتر گریبانکیر مردم شده و توجه آنها را از نیروهای سازنده طبیعت کمتر و کمتر می کند.مردم یاد گرفته اند به جای توجه به درون و انرژی خارق العاده آن، در این دست آورد زندگی مدرن و شهری غوطه ور شده و اثرات مخرب آن را نادیده بگیرند.
آب یکی از قوی ترین و معجزه آسا ترین نیروهای موجود در طبیعت است که استفاده درست از آن می تواند جسم و روح هر فردی را بازسازی کند. آب شامل عرصه وسیعی از انرژی های مثبت می باشد که سیستم اعصاب ، گردش خون و عملکرد غدد داخلی بدن را تنظیم کرده و نیروهای حیاتی بدن را ارتقا می بخشد. آب گرم جریان خون در شاهرگ بدن و مویرگ ها را تنظیم می کند و در رساندن خون کافی به ماهیچه ها بسیار موثر است. این خون رسانی نه تنها عملکرد ماهیچه ها را افزایش داده بلکه باعث دفغ متابولیک های زائد موجود در آنها می شود.

 

سلامتی با آب - واتسو

 

آب گرم همچنین قدرت دفاعی سیستم عصبی را افزایش می دهد و به همین دلیل گرفتن دوش آب گرم به عنوان تسکین دهنده اعصاب در تمام دنیا شناخته شده است. شنا کردن در آب گرم ، علاوه بر آثار فوق، باعث می شود تا ماهیچه ها بدون تاثیر نیروی جاذبه ، آزادانه حرکت کرده و فشار از روی مفاصل برداشته شود.
ماساژبدن با حوله مرطوب و داغ نیز یکی دیگر از روش های بهبود سلامت توسط آب می باشد که به ماهیچه ها و سیستم گردش خون کمک می کند تا نیروی طبیعی خود را به دست آورند.
دیان آکرمن نویسنده" تاریخ طبیعی حواس" می گوید: مردم ذهن را نیرویی قرار گرفته در مغز و انباشته شده در کاسه سر می دانند در صورتی که علم جدید از ذهن به عنوان پدیده ای شگرف نام می برد که نه تنها در مغز سر حبس نشده بلکه به صورت کاروانی از آنزیم ها در تمام بدن جریان داشته و به حواس پنجگانه ما نظارت دارد.
ایجاد تعادل بین ذهن و جسم یکی از مهم ترین و اساسی ترین کارهایی است که یک فرد می بایست انجام دهد تا بتواند تمام نیروهای خود را در دست بگیرد.

 

واتسو(شیاتسو با آب)

آب یکی از کامل ترین عناصر برای تنظیم ذهن می باشد و در واتسو کلیدی است که به فرد کمک می کند تا در های حضور ذهن خود را کاملا گشوده و حواس پنجگانه اش در لحظه حال متمرکز شده و متوجه پیرامون خود باشد. در این لحظه نیروهای درونی و بیرونی با هم ترکیب شده و حواس پنجگانه ،هم پیرامون خود را درک کرده و هم با احساسات درونی ارتباط برقرار می کنند. در روش واتسو ، فرد درون استخر آب گرم با فشارهای متفاوت قرار گرفته و ماساژور با انجام حرکات کششی و تکنیک های مختلف ماساژ مفصل های او را به حرکات آزاد و شناور در می آورد. در این حالت ذهن کم کم از تنش ها و گره های عصبی رها شده و در حالت آرامش مطلق قرار می گیرد.

 

واتسو(شیاتسو با آب)

 

ماریا گراندودیز ، مربی واتسو در این باره می گوید:

همه چیز در ارتباط فرد با آب به وجود می آید. من فقط به مشتری کمک می کنم تا این راتباط را سریعتر و راحت تر برقرار کند. به آنها می گویم که مثل این آب آزاد و رها شوند، مانند آن حرکت کنند و مانند آن شناور باشند. اصل مطلب یکی شدن با آب است و رقص با ذرات آب.

به گفته وی، شهر نشینان امروزی نمی دانند چگونه عضلات و ماهیچه های خود را شل کنند و حتی در درون آب به انقباض آنها ادامه می دهند.وظیفه مربی واتسو کمک به آنها در ریلکس کردن عضلات است که باعث می شود ذهن نیز به دنبال آن از افکار و تنش های روزمره رها شود.

اصطلاح رقص با آب در واقع هماهنگ شدن با جریان آب می باشد. نیروها و انرژی مثبت درون آب باعث حرکات ریتمیک و موزون آب می شود که کمتر کسی به تاثیر شگرف این حرکات آگاه است. با شناور شدن فرد ، ذرات آب از هم دور شده و دوباره با ریتمی حساب شده به هم نزدیک می شوند و جسم و ذهن او را در بر می گیرند. در این لحظه به طور همزمان صدای آب نیز وارد عمل شده و موسیقی لازم را می نوازد. در واتسو به شخص توصیه می شود که خود را کاملا رها کرده و به آب اجازه دهد تا او را به درون نیروهای خود ببرد.

سلامتی با آب - واتسو