رهاسازی مایوفاشیال یا آزادسازی بافت همبندی عضلانی (Myofascial Release) نوعی درمان برای تسکین درد مایوفاشیال است. سندرم درد مایوفاشیال یک اختلال درد مزمن است که به دلیل حساسیت و سفتی در بافت‌های میوفاشیال شما ایجاد می‌شود. این بافت‌ها عضلات سراسر بدن شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می‌کنند. درد به طور معمول از نقاط خاصی در بافت ‌های مایوفاشیال شما که «نقاط ماشه‌ای» نام دارد، سرچشمه می‌گیرد. اگر می‌خواهید درباره رهاسازی مایوفاشیال و فواید آن بیشتر بدانید در ادامه با نیلوفر آبی همراه شوید.

 

رهاسازی مایوفاشیال چیست؟

رهاسازی مایوفاشیال بر کاهش درد با کاهش تنش و سفتی در نقاط ماشه ای تمرکز دارد. درک اینکه کدام نقطه ماشه ای مسئول درد است، همیشه کار آسانی نیست. به همین دلیل، رهاسازی مایوفاشیال اغلب در ناحیه وسیعی از عضله و بافت به جای یک نقطه مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

رهاسازی مایوفاشیال چگونه کار می کند؟

بیشتر درمان‌های رهاسازی مایوفاشیال در طول یک جلسه ماساژ درمانی انجام می‌شود. برخی از متخصصان کایروپراکتیک، پزشکان سنتی و مراکز ماساژ نیز می‌توانند این خدمات را ارائه دهند. تراپیست شما به آرامی مایوفاشیال را ماساژ می‌دهد و نواحی سفت را احساس می‌کند. مایوفاشیال طبیعی باید انعطاف‌پذیر باشد، به این ترتیب، تراپیست شروع به ماساژ و کشش نواحی سفت و سخت کرده و به رهاسازی آن کمک می‌کند. این فرآیند چندین بار در یک نقطه ماشه ای و در سایر نقاط مشابه تکرار می‌شود تا زمانی که تراپیست احساس کند، تنش به طور کامل رها شده است.

نواحی که تراپیست روی آن کار می‌کند، ممکن است نزدیک محل شروع درد یا جایی که شما درد را به شدت احساس می‌کنید، نباشند. رهاسازی مایوفاشیال روی بخش وسیع‌تری از عضلات شما کار می‌کند و با آزاد کردن نقاط ماشه ای به طور گسترده، تنش را در سراسر بدن کاهش دهد.

 

انجام رهاسازی مایوفاشیال برای چه کسانی مناسب است؟

بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاشیال اغلب از این نوع درمان سود می‌برند. همچنین افرادی که از سردردهای مزمن را رنج می‌برند، نیز می‌توانند از فواید مایوفاشیال بهره‌مند شوند. ماساژ ملایم روی عضلات سفت در داخل و اطراف گردن و سر می‌تواند سردرد را کاهش دهد. برخی از افراد مبتلا به نارسایی وریدی، که با تجمع خون در وریدهای عمقی پا رخ می‌دهد، هم گزینه‌های مناسبی برای رهاسازی میوفاشیال هستند.

 

رهاسازی مایوفاشیال برای چه کسانی مناسب نیست؟

آزادسازی بافت همبندی عضلانی از طریق ماساژ درمانی خطرات بسیار کمی دارد. چه به دنبال آرامش و چه به دنبال کاهش درد کمر باشید، ماساژ درمانی می‌تواند به کم شدن درد کمک کند.

با این حال، ماساژ برای زیر افراد ایده‌آل نیست:

- افراد دارای سوختگی، جراحت یا زخم های دردناک

- افراد دچار شکستگی استخوان

- افراد با استخوان های شکننده یا ضعیف

- افراد با مشکلات ورید عمقی

- مصرف‌کنندگان داروهای رقیق کننده خون

 

آیا تحقیقات از آزادسازی بافت همبندی عضلانی حمایت می‌کند؟

مطالعات زیادی در زمینه رهاسازی مایوفاشیال انجام نشده است، چراکه روش‌های درمانی با یکدیگر متفاوت است. با این حال، به دلیل کمبود نسبی خطر، بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد مزمن علاقمند به امتحان کردن آن باشند تا ببینند آیا این درمان تسکین درد آنها خواهد بود یا خیر.

اگر تمایل دارید که این نوع درمان را امتحان کنید، با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید. ممکن است این یک درمان جایگزین موفق برای کمردرد باشد. با این حال، مانند هر نوع درمان پزشکی باید ریسک‌های احتمالی آن آگاه باشید.