ماساژ کمپرس گیاهی یا ماساژ هربال (Herbal compress massage) که منشا آن کشور تایلند است، نوعی درمان جایگزین به شمار می‌رود که روی بافت‌های نرم بدن مانند ماهیچه‌ها و فاسیا (fascia) اعمال می‌شود تا به کاهش استرس، بهبود خواب، سلامت عمومی و گردش خون کمک کند. این نوع ماساژ سیستم لنفاوی را برای حذف مواد زائد از بدن تحریک کرده و همچنین به مدیریت درد در قسمت‌های مختلف بدن مانندکمر، گردن و شانه کمک می‌کند. اگر می‌خواهید درباره فواید ماساژ کمپرس گیاهی و نحوه انجام آن بیشتر بدانید، با نیلوفر آبی همراه شوید.

 

گیاه هربال چیست؟

 

گیاهان هربال گیاهانی هستند که در مناطق استوایی با توجه به شرایط اقلیمی خاص با ویژگی‌های منحصر به فردی رشد می‌کنند و فواید درمانی، آرامش بخشی و تسکینی زیادی را به همراه دارند. این گیاهان را می‌توان به طور خوراکی مصرف کرده، بخور و حتی استثنشاق کرد و از خواص متعددشان بهره‌مند شد. یکی از رو‌ش‌هایی که گیاهان هربال مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ماساژ سنتی تایلندی و با عنوان ماساژ هربال یا کمپرس است که در ادامه درباره نحوه انجام و فواید آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

نحوه انجام ماساژ هربال یا ماساژ کمپرس گیاهی چگونه است؟

استفاده از کمپرس گیاهی معمولا در ماساژ سنتی تایلندی مرسوم است. در این نوع ماساژ گونه‌های گیاهی مختلف که دارای خواص درمانی هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این گیاهان درون پارچه‌های مخصوصی قرار می‌گیرند که به آنها کمپرسور گفته می‌شود. سپس به این کمپرسورها بخار داده می‌شود و به طور مستقیم روی پوست بدن افراد قرار می‌گیرد. ناحیه تحت درمان بستگی به نوع ماساژ درخواستی دارد، برای مثال، اگر ماساژ کل بدن را بخواهید از این کمپرسورها در بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود، در صورتی که اگر گردن و شانه‌ها مدنظرتان باشد، تراپیست فقط روی این نواحی تمرکز خواهد کرد.

 

چگونه یک کمپرس گیاهی درست می‌ شود؟

از بسیاری از گیاهان و ترکیبات آنها می‌توان در حین ماساژ کمپرس گیاهی استفاده کرد. انتخاب یک ترکیب یا گیاه مناسب به اهداف شما بستگی دارد. ترکیبی از گیاهان مفید را در مرکز یک پارچه قرار می‌دهند، لبه‌های آن را به سمت بالا تا کرده و روی گیاه یک توپ سفت و گرد درست می‌کنند. سپس آن را با یک نخ محکم می‌بندند تا یک دسته ایجاد شود. توپ کمپرس گیاهی را باید محکم بست تا در هنگام استفاده شل نشود. سپس کمپرس های گیاهی را بخار داده و  قبل از استفاده، دمای آن را در قسمت داخلی ساعد خود بررسی می‌کنند.

 

فواید ماساژ کمپرس گیاهی چیست؟

 

ماساژ کمپرس گیاهی مانن دیگر انواع ماساژ می‌تواند برای هر کسی مفید باشد. از خواص ماساژ کمپرس گیاهی می‌توان به تسکین درد عضلانی، تنش، درد و همچنین تحریک سیستم لنفاوی، افزایش جریان و گردش خون اشاره کرد. دیگر مزایای ماساژ کمپرس گیاهی با توجه به نوع گیاهی که برای درمان استفاده می‌شود، عبارتند از:

- کمک به سم‌زدایی بدن، بهبود هضم، کاهش استرس و کاهش التهاب

- ایجاد آرامش در عضلات و تسکین دردهای مرتبط با آن

- کاهش اضطراب و استرس

- کاهش رشد برخی از باکتری‌ها و مخمرها

- درمان برخی از بیماری های پوستی و بهبود تنفس

- درمان بی خوابی

- بهبود سردرد

- افزایش جریان انرژی بدن و بهبود عملکرد آن

 

آیا ماساژ کمپرس گیاهی برای همه افراد مناسب است؟

 

موارد منع ماساژ کمپرس گیاهی با ماساژ سنتی تایلندی شامل افراد زیر می‌شود:

- افراد مبتلا به دیسک کمر و دیسک گردن

- افراد مبتلابه آرتروز و پوکی استخوان

- افراد مسن

- افراد مبتلا به فشار خون

 - خانم های باردار

- بیماران سرطانی

 

تحقیقات درباره انجام ماساژ کمپرس گیاهی چه می گویند؟

تحقیقات انجام شده در مورد اثر ماساژ کمپرس گیاهی تایلندی به این نتیجه رسید که این درمان در بیماران مبتلا به درد عضلانی آرتروز نسبت به درمان استاندارد مفیدتر است. همچنین ثابت شده که کمپرس گیاهی تایلندی برای تولید شیر در مادرانی که پس از زایمان با مشکل شیردهی مواجه هستند، می‌تواند موثر باشد.

بنابراین، همانطور که مشاهده می‌کنید فواید گیاهان استفاده شده در این نوع ماساژ تقریبا نامحدود است. اگر به دنبال ماساژ متفاوتی هستید که به شما کمک کند تا با استرس، اضطراب، درد و ... مقابله کنید، پیشنهاد می‌کنیم ماساژ کمپرس گیاهی را امتحان کنید. اگر در این زمینه سوالی هم دارید، می‌توانید با متخصصان مجرب نیلوفر آبی تماس بگیرید.