وقتی درباره کاربردهای عملی ماساژ درمانی صحبت می‌کنیم، ماساژ ورزشی به طرز شگفت‌انگیزی نادیده گرفته می‌شود. ورزشکاران و کسانی که سبک زندگی فعالی دارند، از ماساژ ورزشی سود زیادی می‌برند. به طور کلی این نوع ماساژ به افزایش انعطاف پذیری بدن، پیشگیری از آسیب‌ها و درمان آنها کمک می‌کند. با نیلوفر آبی همراه باشید تا هر آنچه باید درباره ماساژ ورزشی بدانید را با شما در میان بگذاریم.

 

ماساژ ورزشی چیست؟

 

ماساژ ورزشی برای کمک به ورزشکاران قبل، حین و بعد از تمرین طراحی شده است. همانطور که گفتیم این نوع ماساژ در ورزشکاران، برای افزایش انعطاف‌پذیری، جلوگیری از آسیب و همچنین کمک به بهبودی آنها پس از آسیب ورزشی مفید است.

ماساژ ورزشی به طور خاص برای ورزش‌های مختلف و همچنین آسیب‌های ناشی از آن کاربرد دارد. در واقع، این یک نوع ماساژ آرامش بخش نیست، بلکه اغلب می‌تواند بسیار شدید باشد. این نوع ماساژ با کشش ماهیچه‌های سفت، تحریک عضلات غیرفعال و بهبود وضعیت بافت نرم اثرگذاری خود را نشان می‌دهد. از آنجایی که ماساژ درمانی ورزشی بر عضلات و بافت های بدن تمرکز دارد، می‌توان آن را با ماساژ بافت عمیق مقایسه کرد.

 

فواید ماساژ ورزشی چیست؟

 

هدف از انجام ماساژ ورزشی کاهش استرس و تنشی است که می‌تواند در طول ورزش در بافت‌های نرم بدن ایجاد شود. از فواید ماساژ ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزایش استقامت

- بهبود کارایی

- کاهش احتمال آسیب دیدگی در ورزشکاران

- کاهش زمان ریکاوری پس از آسیبدیدگی

ماساژ ورزشی همچنین می‌تواند به اصلاح عدم تعادل ماهیچه های بافت نرم که به دلیل تکرار حرکات ورزشی، معمولا در بازیکنان تنیس یا گلف بازان اتفاق می‌افتد، کمک کند و باعث بهبود و پیشگیری از آسیب شود.

یکی از فواید اصلی ماساژ ورزشی این است که می‌تواند از درد عضلات پس از ورزش جلوگیری کند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا کارآمدتر ورزش کنند و از برخی از دردهای رایج که با ورزش همراه هستند، پیشگیری خواهد کرد.

ماساژ ورزشی در عین حال ضربان قلب و فشار خون را بهبود می‌بخشد، گردش خون و جریان لنف در سیستم لنفاوی را افزایش می‌دهد و به درمان آسیب‌هایی مانند ساق پا، آرنج، رگ به رگ شدن و کشیدگی کمک می‌کند. ماساژ منجر به کاهش درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی عضلات که در بین ورزشکاران رایج است، می‌شود.

انجام ماساژ ورزشی اغلب پس از آسیب‌دیدگی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اگرچه برای برخی آسیب‌ها مناسب نیست. اگر قصد انجام ماساژ ورزشی در شرایط سلامت یا آسیب‌دیدگی را دارید، ابتدا با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

 

انواع ماساژ ورزشی کدام است؟

 

انوع ماساژ ورزشی به آسیب یا نیازهای افراد بستگی دارد. ماساژ ورزشی تکنیک‌های زیادی را از رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی گرفته است، اما برخی از اشکال اصلی ماساژ ورزشی عبارتند از:

ماساژ بافت نرم: این نوع ماساژ روی مفاصل و بافت نرم تمرکز دارد تا تنش و درد عضلانی را کاهش دهد. این ماساژ شامل کشش فیبرهای عضلانی برای تقویت گردش خون، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش درد و تنش است.

ماساژ بافت عمیق: زمانی که از ماهیچه‌ها زیاد و به طور مکرر استفاده می‌شود، امکان آسیب فیبرها وجود دارد. این التهاب عضلات در لایه‌های عمیق بدن می‌تواند باعث ایجاد درد، ناراحتی و سفتی شود. ماساژ بافت عمیق با فشاری که از طریق آرنج یا دست و انگشتان روی فیبرها می‌آورد، به کاهش تنش کمک خواهد کرد.

ماساژ کل بدن: یک ماساژ آرامش بخش مانند ماساژ سوئدی می‌تواند برای ورزشکاران در بین مسابقات برای ایجاد آرامش بدن و ذهن به کار گرفته شود.

 

بخش های مختلف ماساژ ورزشی

در ادامه با بخش های مختلف ماساژ ورزشی بیشتر آشنا شوید:

پیش از ورزش

ماساژ ورزشی قبل از بازی و پیش از انجام فعالیت بدنی رقابتی سخت مفید است. این نوع ماساژ به آمادگی ورزشکار برای عملکرد بهتر و استقامت بیشتر کمک می‌کند.

بعد از ورزش

پس از فعالیت بدنی شدید، ماساژ ورزشی باز هم گزینه‌ مناسبی است. هدف از این ماساژ بعد از ورزش که به طور معمول دو ساعت پس از تمرین بدنی تجویز می‌شود، کمک به بهبودی و در عین حال حفظ هم‌ایستایی (homeostasis) در بدن است. هموستازی یا هم ایستایی به معنای حفظ شرایط پایدار است.

بازیابی قدرت و سلامت

در طول تمرین، یک ماساژ ورزشی درمانی به ورزشکار اجازه می‌دهد تا با شدت و استقامت بیشتری تمرین کند و در عین حال احتمال آسیب را کاهش دهد.

تسریع روند بهبودی

ماساژ ورزشی برای کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب های ورزشی ضروری است. هدف اصلی این نوع ماساژ تسریع روند بهبودی است.

 

در یک مرکز معتبر ماساژ ورزشی بگیرید

ما در این مقاله درباره ماساژ ورزشی، انواع و فواید آن صحبت کردیم. یک ماساژور ورزشی می‌تواند مزیت رقابتی متمایز را برای ورزشکار فراهم کند. اگر به دنبال گرفتن یک ماساژ درمانی ورزشی هستید، یک مرکز معتبر را انتخاب کنید که به کارگیری افراد متخصص بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌دهد.