تاثیر ماساژ بر بی خوابی چیست؟ آیا واقعا با ماساژ گرفتن کیفیت خواب افراد بالاتر می‌رود؟ خواب باکیفیت برای سلامتی و تندرستی بسیار حائز اهمیت است. بنا بر اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC)، خواب ناکافی باعث ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی می‌شود. به ویژه، خواب ناکافی با شروع این بیماری‌ها مرتبط است و پیامدهای زیادی مانند تصادفات وسایل نقلیه را هم حتی می‌تواند به همراه داشته باشد. با نیلوفر آبی همراه شوید تا درباره اینکه ماساژ چگونه به بی خوابی کمک می کند بیشتر بدانید.

 

مزایای ماساژ برای بی خوابی چیست؟

 

با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر هر روز تحت تاثیر نوعی اختلال خواب قرار دارند، منطقی است که دنبال راه‌حلی برای خواب با کیفیت و استراحت بیشتر باشیم. در حالی که همه افراد برای داشتن عملکرد مناسب به میزان متفاوتی از خواب نیاز دارند، بیشتر بزرگسالان باید بین 7 تا 9 ساعت در طول روز استاحت داشته باشند. با این حال، بسیاری از افراد نمی‌توانند به اندازه کافی بخوابند و از اختلالات خواب رنج می‌برند.

به جای اینکه هر شب در رختخواب دراز بکشید و دقیقه‌ها را روی ساعت بشمارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند. درمان بی خوابی با ماساژ می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. وقتی ماساژ می‌گیرید، واکنش‌هایی در بدن شما رخ می‌دهد که منجر به کاهش فشار خون، درد و استرس و افزایش تولید سروتونین برای ایجاد آرامش بیشتر می‌شود. همچنین، تاثیر ماساژ بر بی خوابی با کاهش استرس که یکی از فواید آن است، رخ می‌دهد. ماساژ آرامش‌بخش است و همین مسئله به ما کمک می‌کند به راحتی بخوابیم. در ماساژ عضلات شما ریلکس هستند و همین مسئله در بهبود کیفیت خواب تاثیرگذار خواهد بود.

حتی اگر از سردرد رنج می‌برید و این مسئله کیفیت خواب شما را در شب مختل کرده است، ماساژ می‌تواند در این زمینه نیز کمک‌کننده باشد. هنگامی که ماساژ می‌گیرید، بدن شما تنش را آزاد می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه درد کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. به طور کلی ماساژ در موارد متعدد می‌تواند به اختلالات خواب کمک کند. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا شوید.

 

تاثیر ماساژ بر بی خوابی روی چه کسانی بیشتر است؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند خواب را در موارد زیر بهبود بخشد:

- مبتلایان به اختلالات روحی

- افراد بستری در بیمارستان

- مبتلایان به کمر درد

- بیماران مبتلا به فلج مغزی

- درمان بی خوابی با ماساژ

- مبتلایان به سرطان

- نوزادان مبتلا به اختلال خواب

- افراد مبتلا به میگرن

- سالمندان

 

بهترین نوع ماساژ برای بی خوابی کدام است؟

 

انواع مختلفی از ماساژ برای درمانی بی خوابی و بالا رفتن کیفیت خواب افراد وجود دارد. سعی کنید در یک مرکز معتبر ماساژ بگیرید و از تراپیست و مشاوران آن درباره اینکه کدام نوع ماساژ برایتان مناسب‌تر است، مشورت بخواهید. تحقیقات نشان می‌دهد، ماساژ درمانی می‌تواند به رفع اختلالات خواب کمک کند. ماساژ می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید، با اختلالات کمتری بخوابید و حتی بی ‌خوابی را از بین ببرد.

با این حال، برخی از محبوب ترین ماساژها برای درمان بی خوابی شامل ماساژ سوئدی و ماساژ سنگ داغ می‌شود. تکنیک های ماساژ تاثیر آرامش بخشی روی بدن دارند. ماساژ سوئدی که با ضربات سبک و طولانی انجام می‌شود، برای آرامش ایده‌آل است. همانطور که بدن آرام می‌شود، سطح استرس شما کاهش می‌یابد و این مئله تاثیر مستقیم بر کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس، در بدن شما خواهد داشت. ماساژ به ترشح سروتونین کمک می کند، ماده‌ای شیمیایی که بر افزایش احساس شادی تاثیر می‌گذارد. ترشح سروتونین باعث افزایش تولید ملاتونین می‌شود، هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند.

در ماساژ سنگ داغ نیز که از پرطرفدارترین ماساژهای دنیا به شمار می‌رود، تراپیست با استفاده از سنگ‌های بازالت به رفع گرفتگی عضلات و کاهش تنش‌های عمیق کمک می‌کند. از فواید ماساژ سنگ داغ می‌توان به اثر آن بر بی‌خوابی، افسردگی، کاهش استرس، بهبود درد پشت و کمر و... اشاره کرد.

در واقع، یک ماساژ آرامش بخش باعث تولید ملاتونین را افزایش می‌دهد که منجر به بالا رفتن کیفیت خواب و از بین بردن بی خوابی می‌شود. با این حال همه انواع ماساژ برای درمان بی‌ خوابی ایده‌آل نیستند. روش‌های ماساژ با ضربات آرام، طولانی و روان عملکرد بهتری در این زمینه دارند. در حالی که ماساژهایی مانند ماساژ بافت عمیق یا ماساژ ورزشی اثر معکوس خواهند داشت، زیرا بدن را تحریک می‌کنند.

 

درمان بی خوابی با ماساژ

ماساژ درمانی می‌تواند تقریبا برای هر کسی که نیاز به بهبود خواب دارد، مناسب باشد. افراد مبتلا به بی خوابی، کمردرد، میگرن و حتی افراد مسن و کودکان می‌توانند از ماساژ درمانی بهره‌مند شوند. اگر در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید، رزرو یک جلسه ماساژ می‌تواند راهی مفید برای درمان مشکلات بی خوابی شما باشد. در پایان توصیه همیشگی ما این است که همواره یک مرکز معتبر می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.