ماساژ نه تنها احساس آرامش و راحتی در بدن ایجاد می‌کند، بلکه بسته به نوع آن، فواید متعددی نیز بر بخش‌های مختلف بدن دارد. به طور کلی ماساژ می‌تواند با بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بر مکانیسم بدن اثرگذار باشد.

 

آیا می‌دانید فواید ماساژ بر قسمت‌های مختلف بدن چیست؟ 

 

- تاثیر ماساژ بر دستگاه عصبی بدن: اختلالاتی مانند بی‌خوابی، سردرد و... بیشتر ناشی از مشکلات دستگاه عصبی بدن ایجاد می‌شود. تاثیر مثبت ماساژ روی سردرد، بی‌خوابی و مواردی از این قبل به اثبات رسیده است.

- اثر ماساژ بر عضلات بدن: ناگفته پیداست که ماساژ با ایجاد فشار، ضربه، کشش و... تاثیر قابل توجهی بر اسپاسم و گرفتگی عضلات بدن دارد. رفع گرفتگی عضلات بدن دلیل اصلی بسیاری از افراد برای ماساژ گرفتن است.

- اثرگذاری ماساژ بر گردش خون: فشار ناشی از تکنیک ماساژ، خون را در مناطقی که جمع‌شده به حرکت درمی‌آورد. از این رو، آزاد شدن همین فشار باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

- تاثیر ماساژ بر پوست: ماساژ می‌تواند تنش را از بین ببرد، ماهیچه ها را شل و همچنین باعث کاهش چین و چروک می‌شود. افزایش جریان خون و دفع مواد زائد به بازسازی سلولی کمک می‌کند.

- تاثیرگذاری ماساژ روی دستگاه تنفس و گوارش: از دیگر فواید ماساژ کمک به سیستم گوارشی با کاهش فشار در عضلات شکم، تقویت ماهیچه‌های روده، کمک به هضم غذا و... است.

 

ماساژ سوئدی

 

یکی از محبوب ترین ماساژهای دنیاست که با استفاده از روغن و به کارگیری تکنیک‌های متعدد کششی، فشاری، لرزشی و ضربه‌ای انجام می‌شود. از فواید ماساژ سوئدی می‌توان به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، همچنین بهبود سیستم لنفاوی بدن و در نتیجه بالا رفتن سرعت دفع مواد زائد از بدن اشاره کرد. اگر دچار گرفتگی‌های عضلانی هستید، ماساژ سوئدی بهترین گزینه است.

 

ماساژ روغن

 

ماساژ روغن یکی از پرطرفدارترین ماساژها که در آن از روغن‌های گیاهی خوشبو و مفید برای بدن استفاده می‌شود. روغن ماساژ انواع مختلفی دارند و با خواص ضدمیکروبی، تسکین‌دهنده، انرژی‌زایی و همچنین ایجاد آرامش به بدن کمک می‌کنند. تکنیک‌های ماساژ باعث جذب این روغن‌‌های مفید به سلول های پوستی و در نتیجه ورود آن به جریان خون می‌شود.

 

ماساژ سنتی تایلندی

 

وقتی قصد معرفی انواع ماساژ و فواید آن برای بدن را داریم، بدون شک نمی‌توانیم از کنار ماساژ سنتی تایلند به سادگی بگذریم. ماساژی که اساس آن بر پایه انرژی، نشاط، کاهش گرفتگی‌ عضلانی و اسپاسم است. این ماساژ از طریق تمرکز بر خطوط دوازدگانه انرژی، باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن و در نهایت بهبود عملکرد عضلانی می‌شود. ماساژ تایلندی نسبتا محکم، از روی لباس و بدون روغن انجام می‌شود. از فواید ماساژ تایلندی علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان به کاهش استرس، بهبود جریان گردش خون، افزایش تمرکز و... اشاره کرد.

 

ماساژ اورینتال

 

اگر به دنبال ترکیبی از ماساژ روغن و ماساژ تایلندی هستید، اورینتال می‌تواند بهترین گزینه باشد. ماساژی که هم ملایم است و هم محکم و علاوه بر تکنیک‌ های ماساژ سنتی تایلندی، از روغن هم در آن استفاده می‌شود. از فواید ماساژ اورینتال می‌توان کاهش استرس، بهبود گردش خون، بالا رفتن انعطاف‌پذیری عضلانی و... اشاره کرد. این ماساژ برای افرادی که مبتلا به دیسک کمر، آرتروز و پوکی استخوان هستند، توصیه نمی‌شود.

 

ماساژ پرفورمنس

 

برای پشت میزنشین‌ها و حتی کسانی که از سفر طولانی مدت بازگشته‌اند، گرفتگی‌های عضلانی در گردن و پشت یک امر عادی به شمار می‌رود. بهترین نوع ماساژ برای کسانی که طولانی مدت پشت میز می‌نشینند، ماساژ پرفورمنس است. ماساژ پرفورمنس ترکیبی از ماساژ سنتی تایلندی و سوئدی محسوب می‌شود که با تکنیک فشار و کشش بر نواحی مورد نظر به بهبود آنها کمک می‌کند. در این نوع ماساژ از انواع کرم و بالم نیز بهره می‌گیرند.

 

ماساژ سنگ داغ

 

از پرطرفدارترین ماساژهای دنیا به شمار می‌رود که تراپیست در آن با استفاده از سنگ‌های بازالت به رفع گرفتگی عضلات و کاهش تنش‌های عمیق کمک می‌کند. از فواید ماساژ سنگ داغ می‌توان به اثر آن بر بی‌خوابی، افسردگی، استرس، بهبود درد پشت و کمر و... اشاره کرد. سنگ های بازالت دارای آهن فراوان هستند و گرما را طولانی مدت در خود نگه می‌دارند. این نوع ماساژ با غلتاندن سنگ در روغن و قرار گرفتن سنگ‌ها روی مراکز انرژی بدن، انجام می‌شود. اگر به دنبال یک ماساژ آرام و بدون اعمال فشار برای رفع گرفتگی عضلانی هستید، ماساژ سنگ داغ بهترین گزینه است.

 

ماساژ شمع

 

برای کسانی که به دنبال ماساژ با هدف مراقبت های پوستی هستند، ماساژ شمع یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. در این نوع ماساژ به جای پارافیناز ریشه گیاهان ارگانیک و کره و گیاهان معطر استفاده می‌شود که خواص مغذی و شاداب‌کننده دارند. از فواید ماساژ شمع می‌توان به درخشندگی و زیبایی پوست و همچنین رفع خستگی‌ بدن و تنش‌های عضلانی اشاره کرد.

 

ماساژ کمپرس گیاهی

 

یکی دیگر از انواع ماساژ است که در آن از خواص گیاهان گرمسیری بهره می‌گیرند. گیاهان گرمسیری دارای خواص درمانی و همچنین ایجاد تسکین و آرامش در بدن هستند. از فواید ماساژ کمپرس گیاهی می‌توان به تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلات، افزایش گردن خون و در نهایت بالا رفتن آرامش جسمی و روحی اشاره کرد. اگر دچار گرفتگی‌های مزمن هستید، این نوع ماساژ مناسب شماست.

 

ماساژ حوله داغ با روغن

 

یکی دیگر از انواع ماساژهای ریلکسی است که برای اثرگذاری هرچه بیشتر آن از روغن‌های گیاهی و حوله داغ استفاده می‌شود. اگر اهل ماساژهای محکمی مانند ماساژ سنتی تایلندی نیستید، این نوع ماساژ مناسب شما خواهد بود. از فواید ماساژ حوله داغ با روغن می‌توان به رفع گرفتگی عضلات و تسکین دردهای موضعی اشاره کرد.

 

ماساژ کره گیاهی

 

در این نوع ماساژ از انواع کره های گیاهی مانند شی باتر و کوکو باتر بهره می‌گیرند. اگر دچار خشکی پوست هستید، خواص درمانی کره های گیاهی به رفع آن کمک می‌کند. علاوه بر این، ماساژ کره گیاهی نیز مانند دیگر انواع ماساژ باعث رفع خستگی و ایجاد آرامش در بدن شما خواهد شد.  

 

ماساژ سنگ نمک

 

یکی از شگفت‌انگیزترین ماساژهای روز دنیاست که نه تنها عضلات دردناک و تحت فشار را شل کرده، بلکه به تعادل مغناطیسی بدن کمک می‌کند. ساختار خثنی و فرکانس تشدید طبیعی سنگ نمک باعث تنظیم مجدد مسیرهای انرژی و بازگرداندن تعادل به سیستم عصبی می‌شود. این نوع ماساژ، لایه‌برداری ملایمی انجام می‌دهد و بسیار آرامش‌بخش است.

 

ماساژ موضعی بدن

 

ماساژ بخش‌های مختلف بدن از ماساژ صورت گرفته تا ماساژ سر، ماساژ دست و ماساژ پا نیز طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه توضیح مختصری درباره این نوع ماساژها خواهیم داد:

ماساژ صورت: در این نوع ماساژ با فشار روی نقاط خاص به رفع استرس و افزایش گردش خون در صورت کمک می‌کنند. بهبود عضلات، نرمی پوست، ریلکس شدن، تسکین درد و... از جمله فواید ماساژ صورت به شمار می‌رود.

ماساژ سر: اگر از دردهای مزمن سر رنج می‌برید، این نوع ماساژ می‌توان به بهبود شما کمک کند. کاهش اضطراب، بهبود گردش خون، کمک به تسکین دردهای عصبی، افزایش آرامش و تمرکز ذهنی و حتی مستحکم شدن ریشه‌ موها از فواید ماساژ سر هستند.

ماساژ دست: اگر زیاد از دست‌تان کار می‌کشید و دچار گرفتگی این ناحیه هستید، ماساژ دست برای شما مناسب است. آرایشگرها، خیاط‌ها، هنرمندان و حتی کسانی که با کامپیوتر زیاد می‌کنند، در فهرست این افراد قرار دارند. از فواید ماساژ دست می‌توان به رفع خستگی و گرفتگی عضلات با ایجاد فشار بر کف دست و عضلات آن اشاره کرد.

ماساژ پا: از پا به عنوان قلب دوم ما یاد می‌شود که با حفظ تعادل و تحمل وزن بدن نقش مهمی در سلامت انسان دارد. همانطور که با خرید کفش مناسب به قلب دوم خود کمک می‌کنیم، ماساژ پا هم می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری‌ها اثرگذار باشد. استفاده از ماساژ پا برای تشخیص و درمان بیماری را رفلکسولوژی می‌نامند. در این نوع ماساژ تمرکز بر بخشی از پا است که با عضو بیمار ارتباط دارد.

 

بهترین نوع ماساژ را انتخاب کنید

در این مقاله به طور خلاصه به معرفی انواع ماساژ و فواید آن برای بدن پرداختیم. در حال حاضر، اثراث شگفت‌انگیز ماساژ روی نقاط مختلف بدن مورد تایید همگان است. حتی ماساژ درمانی در میان تراپیست‌ها رواج یافته و توانسته به تسکین بسیاری از دردها و در تسریع روند بهبود انواع بیماری‌ها اثرگذاری داشته باشد. اگر به ماساژ نیاز دارید، فقط کافی است با توجه به شرایط خود بهترین نوع آن را از کادر مجرب نیلوفر آبی بخواهید.