یوگا هاتا ( hatha ) از دو کلمه ha به معنای خورشید و tha به معنای ماه می آید و کلمه هاتا یعنی یوگایی که باعث تعادل بین خورشید و ماه در شما می شود. هاتا یوگا یکی از سبک های یوگا است که معمولا وقتی به یوگا فکر می شود به ذهن می آید. این ورزش شامل تنفس و درگیری ذهن و بدن می باشد. کلاس ها حدود 45 تا 90 دقیقه طول می کشد که شامل نفس کشیدن، انجام پوزیشن ها و حرکات و مدیتیشن می باشد. معمولا کلاس با زمانی برای تنفس شروع می شود و در طول انجام حرکات نیز مربی به شما یادآوری می کند که نفس بکشید و روش های متفاوتی از نفس کشیدن را به شما یاد می دهد. بعد از آن نوبت انجام حرکات یوگا است که باعث افزایش انعطاف پذیری و قدرت می شود و شامل حرکات مختلفی از دراز کشیدن روی زمین تا پیچیده تر است. بیشتر کلاس ها با زمانی برای مدیتیشن به پایان می رسد. با نیلوفر آبی همراه باشید.

هاتا یوگا

فواید هاتا یوگا

  • مدیریت استرس
  • سلامت روحی
  • کاهش استرس و افسردگی
  • خواب راحت تر
  • از بین بردن علائم یائسگی
  • زندگی سالم
  • کاهش کمر درد و گردن درد
  • فواید کوتاه مدت برای بیماران ام اس

هاتا جز یوگای سبک محسوب می شود که روی حرکات استاتیک و ساده برای افراد تازه کار تمرکز می کند. این حرکات با این که ساده هستند ولی از لحاظ فیزیکی و روحی چالش برانگیز اند.

با مشاهده طرز نشستن فرد می توانید احساسات هر فردی را بدانید. وقتی عصبی، ناراحت یا خوشحالید به حالت های مختلفی می نشینید. اگر به طور خود اگاهانه این پوزیشن نشستن را انتخاب کنید باعث هوشیاری قسمت ناخودآگاهتان نیز می شود و انرژی و حال روحی بهتری را پیدا می کنید.

5 پوزیشن یوگا هاتا

  1. پوزیشن کوه: روی پاهایتان بایستید و دستانتان را کنار بدن بگذارید. نفس عمیقی بکشید و دستتان را بالای سرتان ببرید ( به حالت دعا کردن ) این پوزیشن  را 60 ثانیه نگه دارید. این حرکت کل ماهیچه های بدن را درگیر می کند. حالت و وضعیت بدن را بهتر و درد کمر را کمتر می کند. این حرکت باعث تقویت ماهیچه های ران، شکم و پهلو نیز می شود.
  2. پوزیشن درخت: روی پا بایستید و کف دست ها را به هم بچسبانید و آن ها را جلوی قلبتان بگذارید. سپس آن را بالای سر ببرید. این حرکت باعث کشش شانه و کشاله ران می شود.
  3. خم شدن به جلو در حالت ایستاده: روی پا بایستید. نفس عمیقی بکشید و دستتان را به سمت سقف کش دهید، به جلو خم شوید، دستتان را پشت پاهایتان قرار دهید و و حدود 15-20 ثانیه در این ضعیت بمانید. این حرکت باعث تقویت ماهیچه های ران، کاهش سردرد، استرس و تعادل فشار خون می شود.
  4. پوزیشن پل: روی کمر بخوابید و دستتان را روی زمین بگذارید و زانوهایتان را خم کنید. کف پا را روی زمین فشار دهید، کمرتان را بالا بگیرید و شانه هایتان را به عقب هل بدهید. این حرکت باعث باز شدن سینه، قلب و شانه می شود.
  5. پوزیشن ملخ: روی شکم بخواید و پاهایتان را صاف و دور از هم قرار دهید. سپس از شکم به بالا خودتان را بالا بکشید. و پاهایتان را هم بالا ببرید و روبرو را نگاه کنید. این حرکت شامل تقویت عضلات و انعطاف پذیری ستون فقرات، پا و پهلو می شود.

بیشتر بدانید: برنامه کلاس های یوگای نیلوفرآبی